Jump to content

[11 iunie] 1955 - Tragedia de la Le Mans


BIS aka OldNab
 Share

Recommended Posts

Imagini pentru 11 june 1955 le mans

 

 

 

 

 

Pe 11 iunie 1955, circuitul de la Le Mans a fost scena unui adevărat dezastru: un accident în timpul celebrei curse de 24 de ore a dus la moartea a 84 de persoane, alte 120 fiind rănite grav.

 

Acum 60 de ani, circuitul francez era în mare neschimbat față de momentul inaugurării, în 1923. În anii ’20, însă, viteza maximă a automobilelor era de aproximativ 100 de kilometri pe oră, în timp ce în vremea teribilului accident bolizii ajungeau și la 300 km/h. În ciuda vitezelor amețitoare, bolizii nu erau dotați cu centuri de siguranță, piloții fiind de părere că, în cazul unui accident, e mai bine să fie aruncați afară din mașină.

 

Incidentul s-a petrecut la finalul turei 35 din cursa de 24 de ore. Mike Hawthorn era în frunte, la volanul unui Jaguar D-type. Intrat pe linia dreaptă de la boxe, după ce a depășit un mult mai lent Austin Healy 100, pilotat de Lance Macklin, aflat cu un tur în urmă, Hawthrone a fost luat prin surprindere de semnalul echipei sale, care îl chema la boxe pentru realimentare. A încetinit brusc, ajutat de foarte modernele, pentru acea perioadă, frâne cu disc, spre deosebire de majoritatea participanților, care aveau frâne cu tambur. Macklin a frânat și el brusc, iar Pierre Levegh, într-un Mercedes-Benz 300 SLR nu a mai avut timp să reacționeze și a lovit, cu 240 km/h, mașina lui Macklin.

 

Bolidul pilotat de Levegh a fost aruncat în aer, spre stânga, și a lovit valul de pământ care despărțea spectatorii de pistă. Pilotul, aruncat afară din automobil, a murit pe loc la impactul cu solul. Viteza și unghiul impactului au făcut ca mașina să salte din nou în aer, răsucindu-se, iar bucăți din ea au zburat prin public. Capota a decapitat mai mulți spectatori, mulți alții au fost uciși de axul care susținea roțile din față sau de blocul motor.

 

Rezervorul plasat în spatele mașinii s-a spart și rămășițele automobilului au fost cuprinse de flăcări, iar ce-a mai rămas în caroseria Elektron, făcută dintr-un aliaj de magneziu (metal cu un punct de topire scăzut), a început să ardă cu flăcări albe, aruncând bucăți de metal încins pe pistă și în public. Nefamiliari cu modul în care arde magneziul, pompierii au folosit apă pentru a încerca să stingă incendiu, lucru care a intensificat puterea flăcărilor. Automobilul a ars timp de câteva ore. Bilanțul oficial a fost de 84 de morți, inclusiv Pierre Levegh, și 120 de răniți, însă mai mulți martori au fost de părere că aceste cifre au fost mult mai mari.

 

Cursa a continuat, explicația oficială fiind aceea că spectatorii care ar fi părăsit circuitul ar aglomerat drumurile și ar fi încetinit accesul ambulanțelor. Consiliul director de la Daimler-Benz, reunit în miez de noapte, a decis să-și retragă cele două echipaje, unul dintre ele format din doi monștri sacri ai pilotajului, Juan Manuel Fangio și Stirling Moss. Mercedes i-a invitat și echipa Jaguar să se retragă, însă aceștia au refuzat, iar cursa de 24 de ore a fost câștigată de D-type-ul condus de Mike Hawthorne și Ivor Bueb.

 

Anchetatorii oficiali a accidentului au ajuns la concluzia că niciun pilot nu a fost vinovat pentru tragedie și că moartea spectatorilor a fost cauzată de standardele de siguranță nepotrivite ale circuitului, care avea să fie modificat la scurt timp. De altfel, competițiile cu motor în mai multe națiuni, inclusiv Franța, Spania, Elveția sau Germania, au fost sistate temporar, pentru îmbunătățirea condițiilor.

 

 

SURSĂ: Ripensia.

Edited by BIS aka OldNab
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.