Jump to content

[30 ianuarie] 1951 - moartea lui Ferdinand Porsche


BIS aka OldNab
 Share

Recommended Posts

Imagini pentru ferdinand porsche

 

 

 

 

Cel care a pus bazele companiei Porsche, constructorul de automobile Ferdinand Porsche, s-a născut la 3 septembrie 1875, în Maffersdorf, Boemia (în prezent, Cehia). Era al treilea copil al lui Anton Porsche și al soției sale Anna.

 

Când a fost inventat automobilul, Ferdinand Porsche avea 11 ani. A fost interesat de mic de electricitate, instalând la vârsta de 13 ani sonerii electrice și asigurând alimentarea cu energie electrică a casei părintești, la 16 ani, potrivit site-ului www.porscheromania.ro.

 

După încheierea uceniciei în cadrul companiei tatălui său, fiind pasionat de tehnică și talentat în acest domeniu, Ferdinand Porsche și-a început cariera, în 1893, la Concernul de Uzine Electrice Bela Egger & Co din Viena. Cu puțin înainte de începutul noului secol, el intra în serviciul furnizorului oficial al curții regale, Jacob Lohner. Dezvoltând motorul integrat în roată, a uimit lumea auto, iar la Salonul de la Paris din 1900 a prezentat un autovehicul cu tracțiune pe toate cele patru roți: era prima mașină cu tracțiune integrală din lume, un principiu care, 70 de ani mai târziu, a fost utilizat la autovehiculul selenar al NASA. Și primul automobil hibrid din lume, un autovehicul cu propulsie cu benzină și electrică, provine de la Ferdinand Porsche.

 

S-a căsătorit și a avut doi copii — Louise, născută în 1904, și Ferry, născut în 1909. Fiica sa învârtea, încă, din 1909, volanul unei mașini construite de tatăl ei.

Ferdinand Porsche trece, în 1906, la Austro Daimler în Wiener Neustadt. În cei 17 ani în care a lucrat pentru marea companie industrială austriacă, la care ocupa și funcția de director general, a dezvoltat limuzine puternice și, pentru prima dată, cu formă aerodinamică (astfel, fiind el însuși la volan, a câștigat inclusiv renumita cursă Prinz-Heinrich), a construit camioane, iar, pentru armata imperială, un tren militar care putea să se deplaseze atât pe șosea, cât și pe șine. A construit motoare de avioane (pentru care i-a fost acordat titlul Honoris Causa din partea Universității Tehnice din Viena) și, după Primul Război Mondial, a construit primul automobil sport cu două locuri, numit Sascha, care a câștigat Targa Florio încă de la prima sa cursă, precizează site-ul www.porscheromania.ro.

 

În anul 1923, Ferdinand Porsche devine director tehnic la Daimler în Stuttgart, unde este responsabil de dezvoltarea renumitelor modele S, SS și SSK și dezvoltă camioane, motoare de avioane etc. După încheierea contractului său, se întoarce în Austria, unde ocupă mai întâi funcția de director general la Steyr. În 1931, Porsche începe să lucreze pe cont propriu, la biroul său de proiectare din Stuttgart.

 

Biroul de proiectare Porsche se ocupa de dezvoltarea a diferite aparate tehnice, de la elice antrenate de vânt și turbine, la motoare și concepte noi de autovehicule pentru Wanderer și Zündapp. În 1933, Ferdinand Porsche construiește, pentru nou înființata Auto-Union (Audi, Horch, Wanderer si DKW), renumitul automobil de curse Auto Union cu motor central cu 16 cilindri, care prezenta principii constructive utilizate și în prezent la automobilele de Formula 1. Era una dintre mașinile de curse cu cel mai mare succes în perioada respectivă. 

 

Cel mai cunoscut proiect al său este Volkswagen. În 22 iunie 1934, Ferdinand Porsche primește de la "Reichsverband der deutschen Autoindustrie" (RDA — Asociația Industriei Auto Germane) sarcina de a dezvolta Volkswagen, care va marca decisiv evoluția ulterioară a companiei Porsche. Echipa tehnicienilor de la Porsche a montat primele prototipuri în garajul personal al lui Porsche, de la vila sa din Stuttgart. Testele au fost coordonate de fiul său Ferry, dar marile curse de încercare au început abia în anul 1936, sub supravegherea RDA.

 

În anul 1937, Ferdinand Porsche a fost numit de către guvernul Reich-ului German ca director tehnic și pentru proiectare al Societății pentru Pregătirea Mașinii Poporului (Gesellschaft zur Vorbereitung des Volkswagens). În 26 mai 1938, este pusă piatra de temelie a uzinei Volkswagen, iar Volkswagen devine "KdF-Wagen". Odată cu izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial, totul a fost reorganizat pentru a servi războiului: în locul Volkswagen-ului pentru fiecare, de pe banda de producție ies autovehicule militare, precum Schwimmwagen (amfibie) și Kübelwagen (blindat). Pe planșetele de proiectare ale Porsche Konstruktionen GmbH din Stuttgart erau proiectate autovehicule blindate, în loc de automobile de curse, precizează www.porscheromania.ro.

 

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, biroul de proiectare Porsche este mutat la Gmünd în Kärnten (Austria), unde, după încheierea războiului, Ferry Porsche lucrează împreună cu echipa sa (și în atelierul din Zell am See) la instalații pe cablu și tractoare, dar și la reparații ale fostelor autovehicule militare. Pentru a proteja împotriva confiscării de către forțele de ocupație a muncii de o viață a tatălui lor, internat în Franța, Ferry Porsche și sora lui Louise (căsătorită din 1928 cu avocatul dr. Anton Piëch) înființează, în 1 aprilie 1947, compania austriacă Porsche Konstruktionen GmbH în Gmünd, cu Louise Piëch și Ferry Porsche ca directori generali. În această perioadă, compania primește comanda industriașului italian Dusio de a construi o mașină de Formula 1 cu tracțiune integrală. Din încasările în baza acestui contract, frații reușesc să depună cauțiunea pentru tatăl lor internat, astfel încât acesta să se poată întoarce acasă.

 

După modelul Beetle, în Austria, în valea Malta din Kärnten, prinde forma primul automobil sport care poartă numele Porsche. Ferry prezintă în 1948 un automobil cu numărul de serie 356, care mai târziu avea să pună bazele renumelui legendar al mărcii Porsche. Nr. 1 mai avea încă motorul amplasat central, dar următoarele coupe-uri realizate manual în Gmünd aveau motorul montat în spate. Peste zece cabriolete 356 sunt construite în atelierul din Salzburg, de pe Alpenstrasse.

 

Cea mai importantă decizie este luată când aliații hotărăsc să demareze producția de automobile Volkswagen în fabrica Volkswagen reconstruită. Sunt solicitați tehnicienii Porsche, care asigurau suportul la demararea activității. Ferry Porsche preia negocierile contractuale cu Nordhoff, proaspăt numitul director general VW.

 

În 7 septembrie 1948, pe numele inginerului Ferdinand Porsche este emis de către autoritățile din Spittal an der Drau (Austria), certificatul care permitea "Comerțul cu autovehicule și componente ale acestora, limitat la produsele fabricii Wolfsburger Motorenwerke (ulterior fabrica Volkswagen)", mai precizează site-ul www.porscheromania.ro.

 

Ferdinand Porsche a murit la 30 ianuarie 1951.

 

 

SURSĂ: AGERPRES.

Edited by BIS aka OldNab
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.