Jump to content

O nouă disciplină şcolară: Abilităţi pentru adolescenţă


dabro.pdf
 Share

Recommended Posts

image.png.4c77f0da287c65899df57a6e2f84c1fb.png

 

Programa şcolară pentru disciplina Abilităţi pentru adolescenţă reprezintă o ofertă curriculară opţională pentru învăţământul gimnazial, proiectată pentru un buget de timp de o oră/săptămână, pe durata unui an şcolar, a doi ani şcolari sau trei ani şcolari (poate să fie studiată continuu în clasa a VI – a, a VII – a şi a VIII – a, în doi ani sau într-un singur an şcolar).

 

Programa acestei discipline a fost adoptată prin Ordinul nr. 4365/2019 privind aprobarea programei şcolare pentru disciplina opţională Abilităţi pentru adolescenţă, clasele a VI – a, a VII – a şi a VIII – a, publicat în Monitorul Oficial nr. 639/2019.

 

Programa şcolară pentru disciplina Abilităţi pentru adolescenţă porneşte de la un set de valori cu rol de sprijinire a adolescenţilor pentru pregătirea cu confruntările din această etapă de dezvoltare.

 

În acest sens programa propune o abordare educaţională de învăţare socioemoţională (SEL) care va pregăti adolescenţii pentru stăpânire de sine (gestionarea propriilor emoţii şi comportamente pentru atingerea scopurilor personale, capacitatea de a folosi sentimentele într-un mod constructiv), autocunoaştere (identificarea şi recunoaşterea propriilor emoţii, valori, dar şi a calităţilor şi a provocărilor), luarea deciziilor în mod responsabil (capacitatea de a face alegeri etice şi constructive cu privire la comportamentul personal şi social), gestionarea relaţiilor (capacitatea de a crea relaţii pozitive, de a lucra în echipă, de a gestiona conflicte în mod eficient, capacitatea de a inspira şi influenţa persoanele) şi formarea conştiinţei sociale (capacitatea de a arăta înţelegere şi empatie faţă de ceilalţi).

 

Potrivit ştirilor juridice, disciplina opţională Abilităţi pentru adolescenţă îşi propune să contribuie la formarea personalităţii autonome şi creative a tinerilor în vederea dezvoltării lor libere şi armonioase, din perspectiva tipurilor de abilităţi asociate dimensiunilor personale sau sociale ale unei persoane care, la rândul lor, dau naştere altor trăsături de caracter (cum ar fi, printre altele, optimismul, perseverenţa şi curiozitatea): dimensiunea personală (autocunoaştere, stăpânire de sine), dimensiunea socială şi comunitară (abilităţi sociale, abilităţi civice) şi din perspectiva luării deciziilor în mod responsabil.

 

Aceste tipuri de abilităţi sunt esenţiale pentru ca tinerii să se adapteze într-o lume globalizată, dinamică. Ei trebuie să ştie să îşi gestioneze stresul, să culeagă, să prelucreze şi să evalueze rapid informaţiile şi să coopereze cu oameni cu viziuni complet diferite asupra lumii.

 

Din perspectiva abilităţilor civice, disciplina opţională Abilităţi pentru adolescenţă vizează capacitatea de a participa în totalitate la viaţa civică (a se implica eficient alături de ceilalţi în sfera publică, a da dovadă de responsabilitate, solidaritate şi interes în soluţionarea problemelor care afectează comunitatea locală şi comunitatea în sens larg, a arăta respect pentru drepturile omului, pentru diferenţele dintre sistemele de valori ale diferitelor grupuri etnice sau religioase, pentru valorile comune necesare asigurării coeziunii comunitare).

 

Iar din perspectiva luării de decizii responsabile, disciplina opţională Abilităţi pentru adolescenţă vizează alegerile constructive referitoare la comportamentul personal şi interacţiunile sociale, inclusiv aşteptările de la şcoală şi viaţă, pe baza standardelor etice, a preocupărilor de siguranţă personală, normelor sociale şi pe baza evaluării realiste a consecinţelor diverselor acţiuni.

 

Menţionăm că în mod particular, disciplina opţională Abilităţi pentru adolescenţă îşi propune să contribuie la formarea personalităţii autonome şi creative a tinerilor în vederea dezvoltării lor libere şi armonioase

 

www.lexcafe.ro

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.