Jump to content

[25 august] 1819 - moartea lui James Watt


BIS aka OldNab
 Share

Recommended Posts

Imagini pentru james watt

 

 

James Watt (1736-1819) – inginer şi mecanic britanic. După ce debutează în condiţii dificile la Londra, în atelierul unui constructor de aparate matematice, se stabileşte la Glasgow în 1757, întemeindu-şi propria afacere. La puţin timp după aceasta, primeşte titlul de „fabricant de instrumente matematice pentru Universitate”.

 

Încercând să repare, în 1763, un model la scară mică a maşinii atmosferice a lui Newcomen, aparţinând cabinetului de fizică al universităţii, Watt constată că funcţionarea normală a aparatului, cu pierderi mari de căldură, necesită cantităţi imense de vapori. Pornind de la această observaţie, realizează o serie de experimente privind vaporizarea apei.

 

Din nevoia de a menţine vaporii la o temperatură cât mai ridicată şi apa de condensare la o temperatură cât mai scăzută, Watt afectează celor două operaţii două recipiente distincte. Prin intermediul unui sistem de izolare termică, conservă întreaga căldură a cilindrului şi condensează vaporii într-un recipient special, condensatorul, pe care-l poate răci cu uşurinţă. Pe de altă parte, pentru a evita pierderea de căldură la coborârea pistonului, datorită faptului că interiorul cilindrului vine în contact cu aerul atmosferic, având o extremitate deschisă, Watt realizează un sistem prin care închide cilindrul la ambele extremităţi, lăsând doar un mic culoar pentru tija pistonului. Aceste perfecţionări îi sunt brevetate în 1769.

 

După ce beneficiază de un suport financiar din partea lui John Roebuck, un industriaş din Birmingham, Watt se asociază în 1775 cu un altul, Mattheu Boulton, pentru fabricarea maşinilor sale, dintre care primele sunt puse în funcţiune în 1776. Utilizate la început pentru drenarea apei din puţurile de mină, acestea nu pot pune în mişcare o maşină-unealtă, din cauza discontinuităţii efortului între cei doi timpi de mişcare ai pistonului. Începând cu 1780, Watt încearcă să realizeze un procedeu prin care vaporii să acţioneze alternativ asupra celor două feţe ale pistonului; în aces scop, el inventează sertarul şi leagă tija pistonului, a cărei mişcare este rectilinie, de balansier, ale cărui extremităţi descriu un arc de cerc, printr-un sistem de tije care formează un paralelogram deformabil. De asemenea, el echipează arborele cu un volant masiv de fontă, în scopul uniformizării mişcării maşinii, şi inventează regulatorul centrifug cu bile, pentru a înlătura efectul producerii inegale de vapori, care ar cauza variaţii periculoase în funcţionare.

 

În 1800, când se retrage din afaceri, Watt este un om bogat. Unitatea de măsură a puterii în sistemul internaţional îi poartă numele, watt (cu simbolul W).

 

 

SURSĂ: ISTORII REGĂSITE.

Edited by BIS aka OldNab
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.