Jump to content
Hostul a fost schimbat. Daca vedeti serverul offline readaugati rpg.b-zone.ro sau 141.95.124.78:7777 in clientul de sa-mp ×

Adoptarea Ordonanței de urgență nr. 30/2020. Șomajul tehnic


Madalin
 Share

Recommended Posts

Imagini pentru somaj tehnic

 

În contextul emiterii de către Președintele României a Decretului 195/16.03.2020 al Președintelui României de instituire a stării de urgență pe întreg teritoriul României, a avut loc ședința de Guvern din data de 18.03.2020, organizată în sistem de teleconferință. În cadrul acesteia a fost adoptată, printre altele, și Ordonanța de Urgență nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea virusului SARS-CoV-2, publicată în data de 21.03.2020 în Monitorul Oficial al României partea I, nr. 231.

 

Una dintre cele mai importante măsuri prevăzute în actul normativ este reprezentată de posibilitatea angajatorilor de a uza de somajul tehnic, acesta fiind o întrerupere temporară a activităƫii, fără încetarea raportului de muncă, în principal pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.

 

Astfel, pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-Cov-2, companiile afectate care se află în situația de întrerupere a activității sau reducerii acesteia pot să suspende unilateral contractele de muncă în temeiul art. 52 alin. 1 lit. c) Codul muncii.

 

Pentru a beneficia de această măsură de protecție, deopotrivă pentru angajatori și salariați, angajatorii trebuie să îndeplinească una din următoarele condiții prevăzute la art. XI alin. (2) din OUG, și anume:

 

1. Întreruperea totală sau parțială a activității în baza deciziilor emise de autoritățile competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate și deținerea certificatului de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri prevăzut la art. 12 din Anexa nr. 1 a Decretului nr. 195/2020.

2. Reducerea activității ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Aceasta se va dovedi cu o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020 și că nu are capacitate financiară pentru a plati toți salariații. Conform art. XIV din Ordonanță, prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale și al ministrului fondurilor europene se va stabili un model al declarației pe proprie răspundere.

 

Această etapă a încadrării suscită discuții raportat, pe de o parte, la deciziile emise de autoritățile competente și, pe de altă parte, la deținerea certificatului de situație de urgență.

 

Sub un prim aspect, deciziile relevante emise de autoritățile competente la care se referă prevederile OUG sunt reprezentate, până în prezent, de Ordonanța Militară nr. 1/2020 și recent emisa Ordonanță Militară nr. 2/2020.

 

Ordonanța Militară nr. 1/2020 prevede la art. 1 suspendarea activității de servire și consum al produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice. Totodată, art. 2 prevede faptul că se suspendă toate activitățile culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închise.

 

Ordonanța Militară nr. 2/2020 prevede în plus suspendarea activității în cabinetele de medicină dentară precum și suspendarea activităților de comercializare cu amănuntul, a produselor și serviciilor, în centrele comerciale în care-și desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu excepția vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie.

 

In acest context, putem considera că doar angajatorii a căror activitate a fost suspendată în situațiile antemenționate pot uza de măsura șomajului tehnic, astfel cum este condiționată în OUG.

 

Sub un al doilea aspect, avem în vedere condiția deținerii unui certificat de situație de urgență, condiție care la acest moment nu poate fi îndeplinită având în vedere că nu este cunoscută procedura de solicitare/acordare a acestora. Astfel cum am arătat într-un material anterior), conform art. 12 din Decretul nr. 195/2020, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, eliberează, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19, certificate de situație de urgență pe bază de documente justificative.

 

În acest context, ordinea de zi din cadrul ședinței de Guvern din data de 18.03.2020 a cuprins și Proiectul de Hotărâre privind adoptarea certificatelor de urgență (CSU) de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS–CoV-2. Procedura nu a fost adoptată până în acest moment, astfel încât apreciem că în lipsa unui mecanism sau a unei metodologii aprobate, angajatorii se află în imposibilitate de a îndeplini această condiție a deținerii certificatului.

 

Oricum, condițiile prevăzute mai sus pentru ca angajatorii să fie “eligibili” sunt în mod evident alternative.

 

Continuând, angajatorul, în temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii va emite decizia de suspendare a contractului care se va comunica angajaților. De menționat că angajatorii pot beneficia de plata indemnizației doar pentru cel mult 75% din angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a OUG.

 

Anexele nr. 1, 2 și 3 din OUG sunt reprezentante de cererile-tip de solicitare a decontării contravalorii indemnizației, precum și lista cu angajații cu privire la care s-a emis decizie de suspendare a CIM, acestea trebuind înaintate către Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă Județeană/ a Municipului București, prevăzând în conținutul lor și atașarea certificatului de urgență/declarației pe proprie răspundere a căror metodologie nu este aprobată încă.

 

Art. XII din OUG prevede că aceste documente se depun prin poștă electronică la agențiile în raza cărora își au sediul social, dar și că documentele se depun în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară, conform art. XIII din OUG.

 

Raportat la cuantumul indemnizației, probabil cel mai important aspect, prevederile OUG statuează asupra faptului că acesta se stabilește la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut pe anul 2020 prevăzut de Legea nr. 6/2020 a bugetului asigurărilor sociale de stat.

 

Indemnizația nu este scutită de reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate. Depunerea declarației privind obligațiile de plată se va face conform art. 147 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, plata realizându-se de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj în data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se face plata. De asemenea se impune a menționa că în conformitate cu art. XI alin. (8) din OUG, nu se datorează contribuție asigurătorie pentru muncă.

 

Nu în ultimul rând, OUG prevede și că profesioniștii, astfel cum sunt reglementați de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil care nu au calitatea de angajatori și întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor autorităților luate în contextul instituirii stării de urgență beneficiază de o indemnizație egală cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilit pentru 2020, indemnizații suportate din bugetul general consolidat.

 

Până la adoptarea unei Hotărâri de Guvern de acordare a certificatelor de situație de urgență sau a unui Ordin al Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri care să stabilească exact modalitatea de acordare a acestora, precum și până la adoptarea ordinului comun prin care se stabilește conținutul declarației pe proprie răspundere, considerăm că prevederile OUG prezentate mai sus nu pot fi efective în lipsa unei proceduri complete de care angajatorii să beneficieze de îndată.

 

Sursa

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.