Jump to content

Ce se întâmplă dacă pornești iarna imediat fără să încălzești motorul mașinii?


ZDMarian
 Share

Recommended Posts

Ce se întâmplă dacă pornești iarna imediat fără să încălzești motorul mașinii?

 

 

motorizare-Eco-G.thumb.jpg.422427c9aefded3c0f1e972662507b40.jpg

 

 

    Legenda spune că nu trebuie să pornești cu mașina la drum înainte de a încălzi corespunzător motorul. Am vecini care așteaptă și 15 minute în mașină cu motorul pornit înainte de a se pune în mișcare. Dar ce se întâmplă dacă pornești iarna imediat fără să încălzești motorul mașinii?

 

    Una dintre cele mai răspândite legende automobilistice spune că dacă pleci cu mașina fără să încălzești motorul vei contribui la uzura prematură a acestuia. În plus, mulți au auzit „prin bătrâni” că motorul se oprește la temperaturi scăzute dacă nu este încălzit suficient. Cât este adevăr și cât este doar legendă în aceste afirmații?

 

    Un sâmbure de adevăr există întotdeauna. Este foarte adevărat că uleiurile minerale de acum 30-40 de ani erau la fel de bune ca marmelada în perioade cu ger, iar încălzirea motorului făcea parte din ritualul de pornire al fiecărui automobilist. În plus, carburatoarele aveau tendința de jivraj la temperaturi scăzute – pe românește se forma un strat de gheață care împiedica formarea corespunzătoare a amestecului carburant. Jivrajul ducea la oprirea motorului, în special la turații joase.

 

  •     De ce trebuie să pornești iarna fără să încălzești motorul mașinii

    
    Mașinile moderne au depășit însă aceste probleme. Uleiurile sunt suficient de fluide chiar și la temperaturi extreme, de -30 de grade, iar sistemul de injecție asigură un amestec corect în cilindri indiferent de condițiile meteo și de temperatura motorului. Prin urmare, nu există niciun motiv obiectiv pentru care trebuie să încălzești motorul înainte de a porni la drum în condiții de ger. Decât poate dorința de a te urca într-o mașină caldă.

 

    Într-adevăr, presiunea uleiului ajunge la nivelul optim într-un motor modern în cel mult 5 secunde după pornire – iar asta se poate vedea în cazul în care mașina dispune de un manometru pentru sistemul de ungere.

 

    Există, dimpotrivă, numeroase voci care recomandă plecarea de pe loc cât mai curând după pornirea motorului. Asta deoarece atingerea temperaturii de regim optim a motorului se face mult mai rapid când motorul este în sarcină. Rulat pe loc, un motor nu se încălzi suficient de repede pentru a atinge regimul termic optim. Odată pusă mașina în mișcare, însă, motorul se va încălzi rapid. Și nu este vorba doar de motor – uleiul din cutia de viteze nu se va încălzi decât în timpul mersului.

 

    Asta nu înseamnă că mașina este gata de sprinturi sportive imediat ce am ieșit din parcare. Se recomandă ca regimul de turații să fie unul moderat în primele minute, în special dacă temperatura exterioară este foarte scăzută. Abia după ce temperatura sistemului de răcire a crescut suficient, motorul poate fi folosit fără restricții.

 

    Totuși, nu strică să ții cont de regulile de bază ale conducerii pe timp de iarnă. Ignorarea acestora poate duce la accidente grave, ca cele produse în această dimineață în multe zone din țară.

 

Sursa

Link to comment
Share on other sites

  • Tupi locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.