Jump to content
Hostul a fost schimbat. Daca vedeti serverul offline readaugati rpg.b-zone.ro sau 141.95.124.78:7777 in clientul de sa-mp ×

NVIDIA în 2021 – O recapitulare al unuia dintre cei mai interesanți ani pentru industria hardware


Recommended Posts

NVIDIA DLSS lista jocuri si titluri VR Linux

 

 

Ne apropiem de finalul lui 2021, un an benefic pentru fanii jocurilor video în care s-a părut (cel puțin pentru o vreme) că dezvoltatorii încearcă să spele rușinea unui 2020 confuz și presărat cu lansări slabe. Despre jocuri și care sunt cele mai bune vom vorbi pe larg spre finalul lunii, dar astăzi vreau să aruncăm o privire la NVIDIA, ori mai de grabă, cum au evoluat tehnologiile producătorului de plăci video în 2021. Iar după ce am văzut GeForce Now RTX 3080 care m-a lăsat cu gura căscată, cred că e momentul să plecăm privirea și la Ray Tracing, DLSS și Reflex.

 

Știu că s-a mai vorbit despre ele și că le-am mai discutat în detaliu, dar niciodată nu le-am pus la grămadă. În plus, s-au întâmplat ceva schimbări în 2021 și cred că merită menționate. Mai ales acum, când orice este de gaming pare să primească suport pentru Ray Tracing. Și chiar dacă unele alternative sunt decente, nimic nu se ridică la nivelul de profunzime oferit de NVIDIA și plăcile video GeForce RTX.

 

GeForce Now Abonament RTX 3080

 

Ray Tracing a evoluat frumos și a devenit mult mai accesibil

 

Încă îmi amintesc lansarea lui Battlefield V și cum eram cu ochii lipiți de ecran ca să văd ce mari schimbări introduce Ray Tracing. Pe atunci, impactul nu a fost atât de mare și jocul a servit mai mult ca un tech demo pentru această tehnologie. Și să nu uităm de impactul asupra performanței, care la momentul respectiv era imens. Nu pot să nu mă simt puțin mai bătrân când mă gândesc că asta s-a întâmplat acum trei ani. De atunci am urmărit evoluția de-aproape și anual, am tras linie să văd ce s-a mai schimbat.

 

În 2021 întreaga poveste a primit un level-up. Asta s-a datorat lansării noii generații de console care suportă Ray Tracing și a introdus această tehnologie maselor de gameri care până acum fie nu știau ce este, fie nu-și permiteau investiția într-un sistem capabil. Dar când o găsești într-o consolă de 2.000 de lei, deja trebuie să fii ignorant ca să nu ii dai o șansă.

 

Ray Tracing a devenit în acest fel o parte integrală a experienței de gaming și a întrecut statutul de „tehnologie revoluționară pentru un public nișat” pe care părea că îl construiește la început. În continuare, cea mai bună demonstrație de putere mi se pare că o vedem în Minecraft RTX, acolo unde jocul blocky cu care suntem obișnuiți, devine brusc un titlu arătos cu un sistem de iluminare bine implementat și mai mult de atât, rulează bine cu aceste efecte activate.

 

review-minecraft-rtx-8.jpg

review-minecraft-rtx-7.jpg

 

 

După ce am jucat multe titluri cu Ray Tracing, unele mai bune, altele mai puțin bune, cred că am înțeles de fapt unde vedem cel mai mare impact. Și acesta apare pe zona de iluminare globală. Modul în care lumina era simulată in jocuri este destul de rudimentar, iar de multe ori nu prea coincide cu realitatea. Aici intervine Ray Tracing, care simulează lumina într-un mod apropiat de realitate și reușește să îți ofere un nivel de imersiune și mai mare ca până acum.

 

Nu doar o dată mă jucăm câte ceva, ca mai apoi să sfârșesc pierzând jocul pentru că m-am oprit să mă uit mai atent la o umbră, ori o rază de lumină care pică frumos pe câte un obiect. Și îmi place cum poți urmări exact sursa luminii, astfel te poți juca cu Photo Mode și mai mult în titlurile care oferă această caracteristică.

 

NVIDIA-GeForce-Now-Control-RTX-Ultra-FullHD-1.png

 

 

DLSS este ajutorul de nădejde al placilor NVIDIA GeForce RTX

 

Unde Ray Tracing este tehnologia care face jocurile să arate mult mai bine și adaugă și mai mult realism unor titluri deja foarte arătoase, DLSS este antrenorul personal al plăcii; celcare o ajută să susțină toată această sarcină fără să piardă performanță. Reușește să facă asta printr-o combinație de upscaling și inteligență artificială inlcusa in nucleele Tensor dedicate.

 

În acest fel, un joc care rulează la rezoluție 4K cu 30 de cadre pe secundă poate fi boostat până la 60FPS cu ajutorul DLSS. Iar asta cu un impact mic spre isesizabil asupra imaginii și calității acesteia. Cum reușește? Păi, imaginea este randata la o rezoluție mai mică (să spunem 2560×1440), după care nucleele de inteligență artificială o trec printr-un proces de upscale care nu doar mărește imaginea la rezoluția dorită de utilizator (4K în cazul nostru), dar o și îmbunătățește. Asta rezultă în imagini care arată aproape la fel de bine ca și originalul (chiar mai bine în unele cazuri), dar se mișcă mult mai rapid deoarece în realitate, placa video lucrează cu ele la o rezoluție mai mică.

 

NVIDIA-DLSS-Octombrie-2021-1.png

NVIDIA-DLSS-Octombrie-2021-2.png

NVIDIA-DLSS-Octombrie-2021-3.png

NVIDIA-DLSS-Octombrie-2021-4.png

NVIDIA-DLSS-Octombrie-2021-5.png

NVIDIA-DLSS-Octombrie-2021-6.png

 

 

La fel ca și Ray Tracing și DLSS a evoluat cu pași mici. NVIDIA a avut grijă de tehnologia asta și a încercat să o îmbunătățească în timp. Acum a ajuns să funcționeze independent, astfel apare des și în jocuri care nu suportă iluminare cu Ray Tracing sau alte efecte de acest fel. Asta vine ca și dovadă a faptului că nu este doar o tehnologie adițională, creată doar pentru a susține o alta mai solicitantă. În diagramele de mai sus aveți câteva exemple cu sporul de performanță oferit de DLSS în câteva jocuri moderne.

 

NVIDIA Reflex ascute reflexele sistemului tău

 

Oricât de bun ai fi la jocuri video și cât de rapide sunt reflexele tale, există situații în care nu poți influența anumite variabile. Problemele de conexiune și latența perifericelor sau a monitorului sunt doar două exemple de lucruri care îți pot influența performanța în gaming. NVIDIA Reflex vine ca soluție pentru cea de-a doua problemă, astfel are ca scop scăderea latenței dintre PC și periferice.

 

Mereu am avut probleme în a explica exact ce face tehnologia asta, întrucât e mai de grabă ceva ce trebuie să experimentezi ca să apreciezi. Haideți că totuși o să încerc să rezum totul într-o frază: NVIDIA Reflex sincronizează procesorul și placa video, astfel încât orice cadru randat să fie procesat instantaneu și în acest fel este eliminată o parte mare din latență la nivel hardware. Mai departe, monitorul joacă un rol important și el, iar un panou rapid la 120Hz+ nu este doar recomandat, ci cred că este chiar vital în 2021 dacă te consideri un gamer serios și vrei să fii competitiv.

 

 

NVIDIA a prezentat această tehnologie într-un video explicativ și chiar dacă înțeleg indignarea unora de prin comentarii referitor la modul foarte relaxat în care prezentatorul îți spune să conectezi mouse-ul la monitorul de 360Hz (pe care cu siguranță îl ai printr-un sertar, undeva), trebuie să liniștesc puțin spiritele și să vă explic situația.

 

Reflex nu merge doar pe monitoare de 360Hz, care adesea sunt scumpe și dedicate unui anumit tip de gamer, ci funcționează și pe hardware mai pentru toată lumea. Personal, activez această tehnologie în orice joc care îmi oferă un slider dedicat în meniu și folosesc un monitor la sub 2.000 de lei. Da, știu, nu sunt mulți cei care au RTX 3080 în PC, dar fix asta mă și bucură. De ce? Pentru că tehnologia asta își face mai mult simțită prezența în cazul sistemelor mai slabe, deoarece latența între componente scumpe o să fie mereu mai mică.

 

Trecutul, prezentul și viitorul

 

Tehnologiile astea sunt deja pe piață de ceva vreme, doar că au avut nevoie de timp pentru a fi adoptate de studiourile de jocuri, îmbrățișate de comunitatea de gaming și înțelese de un număr cât mai mare de oameni. În 2021 cred totuși că am văzut cel mai mare avans în această direcție și trebuie să recunosc că NVIDIA mi-a influențat nivelul de așteptări. Unde am încercat să fiu obiectiv și să caut nod în papură, succesul acestor tehnologii m-a cam obligat să le apreciez.

 

NVIDIA DLSS Unity

 

În prezent acestea funcționează armonios și le găsim implementate în multe combinații. Unele jocuri au Ray Tracing și DLSS, altele au DLSS și Reflex, altele le includ pe toate trei și unele jocuri aleg doar câte una, în funcție de suportul motorului grafic și tipul de joc. Dar un lucru este sigur; din ce în ce mai multe jocuri încep să îmbrățișeze creațiile celor de la NVIDIA și cred fără nici o urmă de îndoială că vor juca un rol foarte important în viitorul jocurilor. Nu doar pe PC, ci în general.

Am văzut cum popularizarea Ray Tracing pe PC a dus la apariția unei alternative de la Radeon, în timp ce consolele au făcut pentru prima oară pasul în această lume, mult mai bine iluminată și realistă. Iar cu DLSS și Reflex, jocurile multiplayer competitive vor deveni din ce în ce mai incitante și talentul gamerilor cu adevărat buni, va fi mai bine scos în evidență.

 

NVIDIA în sus, NVIDIA în jos

 

Mi-am asumat încă de la prima mențiune a brandului că voi fi numit fan-boy sau că unii vor arunca cu clasică „te-a plătit NVIDIA ca să le faci reclamă” și în punctul ăsta, nici că îmi pasă de chestiile astea. Pentru mine este de ajuns că tehnologiile astea au reușit să mă surprindă și mi-au alimentat pasiunea pentru acest domeniu, cum nu a mai făcut-o nimic, de mult timp. Și partea cea mai bună este că vin sub forma unui pachet al aceluiași producător.

 

Chiar și așa, în continuare sunt de părere că nu există nimic mai tare în momentul de față decât GeForce Now. Bine, asta strict din punct de vedere al inovațiilor aduse și a scopului. Chiar dacă există limitări și anumite neajunsuri, nu pot să nu laud un serviciu care va schimba fără doar și poate percepția asupra gamingului pe PC, care adesea este manjit de cuvintele „scump” și „complicat„. Și partea cea mai bună? GeForce Now include toate astea de mai sus și încă câteva unelte care să-ți completeze experiența de gaming.

 

Și cu asta am terminat ceea ce vrea să deservească drept o recapitulare a tot ce s-a întâmplat interesant în tabăra verde în 2021. NVIDIA a fost fără doar și poate vedeta industriei hardware în ultimele 12 luni și abia aștept să văd atât răspunsul competiției, cât și ce mai are de oferit producătorul american în anul ce urmează. Dar până atunci mai sunt sarmale de mâncat, cadouri de desfăcut și jocuri de terminat.

 

 

Sursa: Zona IT

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.