Jump to content

Principalele parti componente si functionarea unui apart foto


BTD Capone
 Share

Recommended Posts

Schematizarea, principalele parti componente si functionarea unui aparat de fotografiat

 

 

Schematic, orice aparat fotografic este alcatuit din urmatoarele componente: corpul aparatului, magazia cu sistemul de antrenare a peliculei fotosensibile, obiectivul, sistemul de obturare si vizorul. Corpul aparatului fotografic este format din camera obscura pe care sunt fixate obiectivul, vizorul si alte accesorii. Camera obscura poate fi de tip rigid sau extensibil, cu burduf.

Fiecare model constructiv a fost impus de formatul imaginii negative sau de cel al dimensiunii aparatului. Din punct de vedere geometric, imaginea fotografica data de obiectiv este de forma circulara, din care, prin decupajul ramei apratului fotografic sau a celui de marit in laborator, se obtine formatul dorit: patrat, cu raportul laturilor 1/1 sau dreptunghiular cu raportul 2/3.

De cele mai multe ori marimea formatului cliseului determina si dimensiunile aparetului fotografic.

Magazia cuprinde sistemul de inmagazinare si de transport al materialului fotosensibil, format dintr-o serie de piese si dispozitive de mare importanta aertru buna functionare a aparatului. Magazia poate fi solidarea cu carcasa aparatului sau atasabila cand este denumita caseta. Casetele au rolul de a proteja emulsia materialuluji fotosensibil impotriva luminii si sunt realizate in doua variante: pentru placi fotografice si pentru planfilme, rolfilme, etc. Casetele pentru placi nu se pot incarca decat la intuneric, pe cand acelea pentru plan filme, rol filme sau filme inguste de cinematograf, se pot incarca si la lumina zilei, ele avand ambalaje protectoare. Pentru unele tipuri de aparate fotografice se furnizeaza casete speciale, etanse, care se pot schimba intre ele in orice moment, chiar la lumina zilei. Dispozitivul de transport, asociat la aparatele moderne si cu armarea orburatorului, cuprinde canalul filmului, placa presoare si rolele sau tamburele dintate, care asigura avansarea filmului.

Aparatele de fotografiat la care magazia este solidara cu carcasa au fie o fereastra contor, fie un disc numerotat care indica numarul imaginii trase, precum si felul materialului fotosensibil.

Obiectivul reprezinta un sistem optic deosebit de complex, constituit din mai multe elemente de baza numite lentile. O lentila este on corp de sticla optica limitat de doua suprafete sferice .

Intrucat cu o singura lentila nu se poate obtine o imagine de calitate, datorita unor defecte ale acestora numite aberatii (astigmatism, aberatie cromatica, aberatie de sfericitate, distorsiune, coma, curbura imaginii), s-a ajuns la concluzia ca un obiectiv trebuie sa fie format din mai multe lentile, care sa reprezinte an final echivalentul unei lentile convergente groase. Formarea imaginii printr-o asemenea lentila este prezentata in figura.

 

In scopul imbunatatirii calitatii imaginii, majoritatea obiectivelor sunt formate din 4-10 lentile, dintre care unele dintre ele sunt lipite cu o rasina transparenta numiota “balsam de Canada “. Obiectivele moderne sunt acoperite acum cu unul sau mai multe straturi antireflectante, ceea ce le confera datorita unor fenomene de interferenta o culoare albastruie-rosiatica. Acest tratament impiedica producerea reflexelor pe interfata lentilelor, fara a dauna in cazul in care se fotografiaza pe materilal sensibil in culori.

Exista o mare varietate de obiective, prezentate sud diferite denumiri comerciale.Important este gradul de corejare a aberatiilor lor. In functie de caracteristicile lor specifice putem mentiona: obiectivul acromat, aplanat, anastigmat, etc., fiecare creat pentru anumite scopuri (portret, peisaj).

De multe ori pe montura obiectivului sunt indicate luminozitatea si distanta focala.

Luminozitatea, indicata de primul grup de cifre, arata capacitatea maxima a unui obiectiv de lumina materialul fotosensibil (pelicula).

Aceasta depinde in principal de marimea deschiderii utile a diafragmei si de distanta focala F. De exemplu, daca deschiderea utila este de 25mm, iar distansa focala este de 50mm, atunci luminozitatea =25/50=1:2 sau mai simplu 2.

 

Distanta focala sau lungimea focala a obiectivului reprezinta cea mai mica distanta intre lentila si planul emulsiei fotosensibile la care se obtine clar imaginea unui obiect situat la infinit. Ea este aproximativ egala cu lungimea diagonalei imaginii pentru cazul obiectivului numit normal. De distanta focala a obiectivului depinde marimea elementelor din imagine. De exemplu obiectivele cu distante focale scurte (superangulare ) redau elementele la o scara mica in raport cu obiectivul normal.

Important este faptul ca, cu cat distanta focala este mai lunga (80-1000mm), cu atat scade unghiul vizual al imaginii cat si profunzimea adica intervalul in care apare clar imaginea obiectelor aflate de o parte si de alta a distantei pentru care a fost reglat obiectivul.

-Sistemul de obturare (obturatorul) are rolul de a doza durata iluminarii stratului fotosensibil ibn timpul fotografierii.

Diafragma ( blanda) este dispozitivul destinat dozarii cantitatii de lumina care intra in aparat , intocmai ca robinetul unei conducte de apa. Ea limiteaza deschiderea relativa a obiectivului, aceasta fiind indicata pe montura lui sub forma unui sir de numere , ca de exemplu: 1; 1,4; 2: 2,8; 4; 5,6; 8; 11; 16; 22; 32; 45; 64.

Aceasta este scara internationala pentru indicii diafragmei; trecerea de la o treapta la alta se obtine prin multiplicarea cu √2=1,41; de pilda 4x1,41=5,6. O trapta admite de doua ori mai multa lumina fata de treapta urmatoare si pe jumatate fata de cea precedenta. Cu alte cuvinte, daca se utilizeaza diafragma 5,6, cu un timp de expunere de 1/100 s, pentru diafragma imediat urmatoare (8) timpul de expunere va trebui dublat la 1/50 s, iar pentru diafragma precedenta de 4 timpul de expunere se va reduce la jumatate, adica 1/200 s.

Prin inchiderea si deschiderea diafragmei (diafragmare) se realizeaza 2 operatii de o importanta esentiala in fotografie:

a) se adapteza luminozitatea obiectivului la conditiile de expunere impuse de iluminarea subiectului fotografiat;

b) se mareste profunzimea campului de claritate al obiectivului cu cat diafragma este mai inchisa si invers.

 

La obiectivele moderne intervalul de claritate este indicat pe montura lor. De pilda, la un obiectiv pus la punct la distanta de 3 m, cand se fotografiaza cu o diafragma de 1:8 zona clara este cuprinsa intre 2-6 m. profunzimea se mai poate citi si in tabelele aflate in prospectele aparatelor foto.

Tipurile de diafragme obisnuite pot fi: o placuta cu orificii circulare, intalnita la aparatele fotografice mai vechi (box); un disc cu orificii (revolver) cu care sunt echipate aparatele simple si diafragma iris, constuita din mai multe lamele subtiri metalice sau din material plastic, astfel incat prin inchidere sa formeze un orificiu cu diametru variabil.

Obiectivele moderne ale aparatelor cu vizare prin obiectiv sunt echipate cu diafragme perfectionate, care regleaza automat deschiderea in raport cu sensibilitatea filmului si iluminarea subiectului fotografiat.

Obturatorul este un mecanism care permite luminii sa patrunda prin obiectiv si sa impresioneze materialul fotosensibil un anumit timp. Numarul si ordinea timpilor de expunere cuprind o gama de viteze pentru instantanee incepand de la 1 s pana 1/2000 s uneori chiar si mai scurte. Timpii uzuali sunt cuprinsi insa intre 1/30 – 1/250 s.

Scara timpilor este in concordanta cu scara diafragmelor si anume: 1/1, ½, ¼, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/ 250, 1/500, 1/1000, 1/2000, adica tot cu raportul 2 intre trepte.

Constructiv, obturatoarele se impart in 2 mari grupe:

a) obturatoarele dispuse in fata sistemului optic (oturatorul aditional cu perdea si oturatourl disc) sau intre lentilele sitemului optic (obturatorul central);

b) obturatoele dispuse pe suprafata de formare a imaginii (obturatoare de placa).

 

Tipurile de obturatoare obisnuite echipeaza majoritatea aparatelor fotografice.

Obturatorul disc are cel mai simplu mecanism si se monteaza in fata sau in spatele obiectivului, avand un singur timp de expunere 1/25 sau 1/30 s. Obturatorul central se armeaza pentru declansare fie manual, fie odata cu avansarea filmului in aparat. Permite viteze de expunere pentru instantanee intre 1 s 1/500 s.

Obturatorul cu placa (perdea) este construit dintr-o perdea de panza neagra, cauciucata, opaca, care se infasoara pe un tambur si se elibereaza prin apasarea unui buton, de catre un arc spiral. I se mai spune “obturator de placa” sau focal si are o “fanta” de a carei viteza de deplasare depinde timpul de expunere. Perdeaua se afla in imediata apropiere a stratului fotosensibil.

Obturatorul cu perdea prezinta, in general, avantajul de a lucra cu timpi scurti de expunere (pana la 1/2000 s), dar si unele dezavantaje. Astfel, la temperaturi joase, perdeaua se misca mai incet, iar la fotografierea subiectelor in miscare rapida, imaginea acestora poate aparea deformata, de asemenea marginea cliseelor poate aparea in anumite cazuri expusa neuniform.

Gama timpilor de expunere indicati pe aparat cuprinde o serie de litere si cifre care au urmatoarea semnificatie, dupa tara producatoere a aparatului: Z – zeit = timp de poza lung; D – dauer = durata; T – time = timp; D – dlinosti = durata; B – beliebig = oarecare, dupa dorinta, 1/20 – 1/500 s; Instantaneu (1 – 1/2000 s).

Perfectionarile recente au produs obturatoare electronice, care indeplinesc si functia de diafragma automata, precum si obturatoare sincronizate care comanda, la deschiderea lor, si iluminarea limpii blitz.

Pozitia de sincronizare este insemnata pe butonul gravat cu viteze de obturare, cu X – pentru lampile fulger electronice (blitz) si cu F - pentru lampile flash cube (fulger chimic cu foita de magneziu).

Anexele optice ale obiectivelor au fost create pentru a extinde aplicarea procedeelor fotografice in diferite cazuri de fotografiere. Din categoria acestora fac parte:

Lentilele aditionale, care sunt montate in partea frontala a unui obiectiv in scopul modificarii distantei focale a acestuia. Ele pot fi de mai multe feluri: convergente sau pozitive (proxare), care scurteaza distanta focala a obiectivului fiind folosite la marirea imaginii obiectelor, reproduceri etc; divergente sau negative (distare), care maresc distanta focala a obiectivului permitand folosirea lui ca superangular, cu unghiul de camp marit. Lentilele au indicat pe montura puterea exprimata in dioptrii, cu semnul plus (+) la cele convergente si minus (-) la cele divergente.

Tuburile si inelele de prelungire, confectionate de obicei din metal usor, permit de asemenea marirea distantei focale a unui obiectiv normal. Ele se monteaza prin insurubare, intre aparatul de fotografiat si obiectiv, punerea la punct a imaginii facandu-se fie pe baza de tabele oarbe, fie pe geamul mat la aparatele de tip reflex. In locul tuburilor de prelungire si a inelelor intermediare se poate procura in acelasi scop un burduf extensibil.

 

Filtrele de lumina sau cele fotografice colorate, au rolul de a corecta prin unele deficiente de redare a culorilor pe filmele alb – negru si de a obtine anumite efecte speciale. Asezate in calea razelor luminoase incidente lasa sa treaca radiatiile proprii unor culori si absorb, in functie de densitatea lor o anumita cantitate din radiatiile culorilor complementare. Filtrele acestea sunt formate din lamele de sticla colorate in masa lor, sau dintr-o pelicula de gelatina colorata montata intr-o rama metalica adaptabila obiectivului.

Ecranele de difuzare permit obtinerea la fotografiere a unei imagini semidifuze, formata in realitate din 2 imagini usor suprapuse, una din ele avand contururile absolut clare, iar cea de-a doua usor estompata. Ecranele de difuzare pot fi constituite din lentile de sticla, circulare sau patrate, cu suprafete gravate cu cercuri concentrice sau alte figuri geometrice regulate. In lipsa lentilelor de sticla se pot folosi tesaturi de voal si matase.

 

Parasolarul este o piesa cu aspect de palnie, care se monteaza in fata obiectivului pentru a schimba directia razelor luminoase ce cad oblic, impiedicand reflexia lor care ar strica claritatea imaginii.

 

Copyright ©Kanye & B-Zone Community™. Let's Play Together.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.