Jump to content

Test drive BMW X5 M50d


South Mathiew
 Share

Recommended Posts

BMW X5 M50d

 

Am condus, pe drumurile din România, noua generaţie a SAV-ului german BMW X5 în varianta M50d. Adică cel mai puternic X5 diesel de serie din oferta producătorului teuton. Detaliile testului, în rândurile ce urmează.

test-romania-bmw-x5m50d-2013-front.jpg?w

 

A treia generaţie a SAV-ului (Sports Activity Vehicle) BMW X5 a fost lansată cu mare fast la Salonul Auto Frankfurt 2013, după care a venit vremea pentru un test de prim contact. Acum, însă, am avut ocazia să conduc noul X5 pe drumurile din România, drumuri pe care am adunat aproape 1.000 km cu cea mai puternică variantă diesel a noului SAV teuton: BMW X5 M50d.

test-romania-bmw-x5m50d-2013-1.jpg?width

Exteriorul maşinii reprezintă mai degrabă o evoluţie decât o revoluţie faţă de generaţia precedentă. Designul încearcă să exprime sportivitatea caracteristică modelelor BMW şi, cred eu, reuşeşte să facă asta. Cu toate acestea, felul în care arată noul BMW X5 nu o să te dea pe spate, cel puţin nu în varianta standard. Dacă alegi versiunea M50d, lucrurile devin puţin mai interesante, fiindcă SAV-ul primeşte un kit aerodinamic care atrage mai multe priviri şi, bineînţeles, sigla M pe capota portbagajului. Problema este, însă, că sigla M nu reprezintă, în acest caz, un M adevărat, ci un fel de rudă mai imatură a familiei Motorsport.

Concurenţi

 

În cazul versiunii M50d, concurenţii direcţi ai lui BMW X5 se pot număra pe degetele de la o singură mână, şi anume: Porsche Cayenne S Diesel, Audi Q7 facelift 4.2 TDI, Range Rover 4.4 SDV8 şi Range Rover Sport 3.0 SDV6. Aici ar putea intra şi Mercedes-Benz M-Class, însă cea mai puternică variantă diesel (V6 de 3,0 litri) produce doar 258 CP, spre deosebire de cei 381 CP livraţi de propulsorul instalat pe X5 M50d.

Ceilalţi rivali au ce pune pe masă când vine vorba despre putere şi cuplu (cu excepţia lui Range Rover Sport, care are doar 450 Nm), însă pierd la capitolul cilindree. În afară de Range Rover Sport, care are tot un motor de 3,0 litri, ceilalţi concurenţi depăşesc pragul de 4,0 litri.

 

Interior

Aici, noul BMW X5 a evoluat foarte mult faţă de generaţia pe care o înlocuieşte. E şi normal, până la urmă, fiindcă fostul X5 a fost produs vreme de şapte ani.

Odată ce păşeşti înăuntru, o să vezi un spaţiu care seamănă foarte mult cu interiorului unui BMW Seria 5. Iar asta nu e neapărat rău.

test-romania-bmw-x5m50d-2013-21.jpg?widt

Consola centrală îmbină cu succes stilul clasic - în partea de jos - cu elemente moderne - ecranul imens care dă impresia că străpunge partea superioară a consolei. Plasticele arată bine şi nu îţi deranjează simţurile atunci când le atingi, iar filosofia sportivităţii propovăduită de cei de la BMW se simte prin (aproape) toţi porii.

Scaunele sunt confortabile şi există loc suficient pentru cinci adulţi. De asemenea, găseşti foarte multe spaţii de depozitare mari, perfecte pentru drumurile lungi. Portbagajul are un volum de 650 de litri, cu 20 de litri mai mic decât Porsche Cayenne S Diesel şi cu 125 de litri mai mic decât Audi Q7 facelift 4.2 TDI. Cu toate acestea, există spaţiu suficient pentru bagajele unei familii plecate în vacanţă, însă nu sunt sigur că pot spune acelaşi lucru atunci dacă intră în ecuaţie cinci perechi de clăpari pentru schiuri.

test-romania-bmw-x5m50d-2013-46.jpg?widt

Sistemul infotainment iDrive a primit acum un touchpad integrat în joystickul deja binecunoscut. Astfel, folosirea sistemului de navigaţie a fost uşurată, fiindcă poţi să scrii cu degetul literele unei adrese, iar electronica va recunoaşte fără probleme mâzgăliturile tale. Dacă pui la socoteală şi ecranul cu diagonala de 10,2 inci, e destul de uşor să-ţi dai seama că experienţa vizuală a urcat nu una, ci două trepte faţă de generaţia precedentă.

De altfel, întregul sistem iDrive se mişcă impecabil, are o grafică bine pusă la punct şi e foarte uşor de folosit, deşi trebuie să te obişnuieşti cu infinitatea de meniuri şi submeniuri pe care le ai la dispoziţie.

 

Performanţe, ţinută de drum

 

BMW X5 M50d este, înainte de toate, o declaraţie de forţă a germanilor din Munchen. Un propulsor diesel de 3,0 litri cu şase cilindri şi trei turbocompresoare, care produce 381 CP şi 740 Nm, pune în mişcare un mastodont de 2,2 tone. La prima vedere, maşina merită sigla M amplasată pe hayon şi aripile din faţă, deşi nu prea înţeleg care e rostul combinaţiei M50d, atâta vreme cât motorul are doar 3,0 litri.

 

Dar ce motor! La orice apăsare a pedalei de acceleraţie, maşina fuge de sub tine cu o lejeritate impresionantă. Cuplul imens e disponibil încă de la 2.000 rpm, iar cutia de viteze automată cu opt trepte îşi arată încă o dată excelenţa prin schimbările insesizabile, astfel că orice depăşire este floare la ureche. Mai mult, între 2.000 şi 3.000 rpm, motorul sună minunat, aproape ca un V8 pe benzină, deşi ai de-a face, de fapt, cu un diesel.

test-romania-bmw-x5m50d-2013-14.jpg?widt

Doar că aici ajung la partea în care trebuie să explic de ce acest BMW X5 M50d nu e un M adevărat, deşi litera în sine apare pe maşină şi nu a fost cumpărată din Obor. În încercarea de a lărgi cât mai mult activitatea diviziei Motorsport şi de atrage tot mai mulţi clienţi, germanii au uitat de două lucruri esenţiale: frânele şi direcţia. Sigur, dacă mergi ca şi cum ai merge cu un X5 mai cuminte, nu ar fi o problemă, însă atunci când biciuieşti 381 CP vrei să te simţi în siguranţă atunci când apeşi pedala de frână sau atunci când treci în modul Sport şi vrei să te joci puţin pe viraje.

Din nou, nu e ca şi cum nu ar ţine frâna, însă pedala nu transmite nici un fel de feedback la apăsările puternice, iar direcţia se simte supraasistată atunci când e lucrată intens. Ştiu, sunt detalii, însă la o maşină care costă cel puţin 90.000 de euro şi poartă sigla M, detaliile fac diferenţa.

 

"Motorul e superb". Sună excelent şi te ajută să accelerezi de la zero până la 100 km/h în doar 5,3 secunde, ceea ce în lumea reală înseamnă că o să ajungi extrem de uşor la viteze ilegale. Foarte ilegale. Problema este că frânele şi direcţia nu se ridică la nivelul propulsorului atunci când ajungi la limită. Şi e păcat, fiindcă am ajuns să cred că maşina e prea puternică pentru propriul ei bine.

test-romania-bmw-x5m50d-2013-48.jpg?widt

În rest, BMW X5 M50d se comportă foarte bine pentru dimensiunile sale. Sistemul xDrive îşi face treaba cu vârf şi îndesat pe drumuri alunecoase, unde se simte cum puterea jonglează între cele două punţi, iar suspensia reuşeşte să ţină în frâu ruliul şi să ofere călătorii confortabile, deşi în modul Sport s-ar putea să simţi ceva mai tare neregularităţile drumului.

 

Consum

Oficial, consumul mediu al unui BMW X5 M50d este de 6,7 l/100 km. În urma testului care a totalizat aproape 1.000 km parcurşi prin oraş, pe drumuri de munte şi pe autostradă, computerul de bord a afişat un consum mixt de 12,5 l/100 km, adică dublu faţă de valoarea oficială.

Dar nu e chiar ceva de speriat, fiindcă trebuie să mărturisesc că am condus cu gândul la viteză şi nu la consum. Astfel, cred că dacă se conduce liniştit, consumul poate să rămână în jurul valorii de 10 l/100 km. De altfel, la rularea pe autostradă la viteza de 130 km/h, consumul instantaneu va fi de aproximativ 10 l/100 km. Este, totuşi, o maşină mare, oricât de aerodinamică ar fi.

 

Concluzii

Noul BMW X5 M50d este, la fel cum am spus şi mai devreme, o declaraţie de forţă, înainte de toate, iar propulsorul diesel excelent este dovada priceperii celor de la BMW în jocul turbocompresoarelor.

O maşină mare, suficient de confortabilă, care o să-ţi ridice cu uşurinţă nivelul de adrenalină atunci când apeşi pedala de acceleraţie, dar care nu se simte în largul său atunci când e dusă aproape de limită.

 

Date tehnice

 

BMW X5 M50d

Motor: diesel, 2993 cmc

Putere maximă: 381 CP/4.000 rpm

Cuplu maxim: 740 Nm/2.000 rpm

Cutie de viteze: automată cu opt trepte

Tracţiune: integrală

Acceleraţie 0-100 km/h: 5,3 secunde

Viteză maximă: 250 km/h

Volum portbagaj: 650 litri

Consum mixt teoretic: 6,7 l/100 km

Preţ de bază: 89.155 de euro cu TVA inclus

Preţ model testat (cu opţionale): 110.067 euro cu TVA inclus

 

 

Sursa: http://www.promotor.ro

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.