Jump to content

"Strămoşul" maşinilor off-road româneşti


kRoPPeR
 Share

Recommended Posts

ARO IMS a fost primul vehicul de teren asamblat în România postbelică de către ARO, produs între 1957 şi 1975.



1280px-aro-m461-1961-romania-owner-dirk-



ARO, numele care a reprezentat culmea maşinilor off-road româneşti, dacă ar fi avut parte de o finanţare consistentă după 1989 poate că ar fi fost astăzi în topul marcilor de maşini cunoscute în întreaga lume.


Începuturile acestei mărci are ca punct de plecate modelul IMS. IMS-57, IMS-59 şi M461 sunt cele trei modele din care a derivat ulterior ARO-ul pe care îl ştim astăzi.



IMS-57


ims-57-1.jpg?height=393&width=600



Primul model a fost din această gamă a fost IMS-57. Un număr total de 914 vehicule au fost fabricate între 1957 şi 1959, majoritatea asamblate manual. Inspirat după vehiculul rusesc GAZ 69, avea următoarele caracteristici: caroserie cu două uşi şi prelată, motor de 3260 cc pe benzină, 50 CP (37 kW) la 2.800 rpm, viteză maximă 80 km/h şi un consum de carburant de 24 l/100 km. Şasiul în stare funcţională era testat pe ruta Câmpulung-Colibaşi după care era carosat, vopsit şi finisat la Fabrica de Autoturisme Piteşti. Printre alte ciudăţenii, IMS-57 avea ştergătoare de parbriz manuale.




IMS-59


ims-m59-6.jpg?height=450&width=600



În 1959 IMS-57 a fost înlocuit cu IMS-59, care avea îmbunătăţiri substanţiale faţă de predecesorul său: motor de 56 CP (42 kW), viteză maximă crescută la 90 km/h iar ştergătorul de parbriz manual a fost înlocuit cu unul electric. Vehiculele erau carosate (cu 2 uşi, 4 uşi sau pick-up), vopsite şi finisate la Câmpulung. În cei patru ani de producţie (1959-1963) numărul de vehicule construite a crescut de la 803 în 1959 la 3.222 în 1963.



M461


aro-m461-1.jpg?height=417&width=600



Un nou model, M461 a fost început în 1964. Avea aspect şi finisaj imbunătăţit şi mecanică reproiectată, deşi ca aspect era asemănător cu IMS-59. Avea motor de 2.5 l pe benzină la 70 CP (52 kW), o viteză maximă de 100 km/h şi un consum de combustibil de 17 l/100 km la 80 km/h. Exportul modelului M461 a început în 1965 cu 2.000 de vehicule trimise în China şi Columbia. M461 a fost o maşină foarte bună la vremea respectivă, câştigând câteva competiţii internaţionale: ediţia din 1970 a Forests Rally (Belgia) şi ediţia din 1973 a Sons of Beaches (Oregon). Cu performanţa şi tehnologia imbunătăţite, au fost produse 80.233 de vehicule, din care 46.549 au fost exportate iar un număr mai mare a fost folosit de către Armata Română, care le-a folosit până recent. La ora actuală mai exista aproximativ 3.000 de vehicule M461 în România iar proprietarii acestora s-au organizat în cluburi. Ultimele versiuni erau cunoscute sub numele de M473 pe piaţa germană.



M473


aro-m473-6.jpg?height=389&width=600


Aro M473 produs in special doar pentru export, era dotat cu motorul L25 in locul M207, si diverse modificari, in functie de cerintele fiecarei tari unde era exportat.



Sursa: Click



Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.