Jump to content

Jargonul soferilor, ep. 1: ce inseamna OZN, Testoasa, Cocosate sau DCN?


LDV Kahrun
 Share

Recommended Posts

d9YK6Bc.jpg

Capace OZN
Pistoane cocosate
Grila rinichi
Ca in orice domeniu, cel auto are si el particularitatile sale. Iar soferii nu au dus niciodata lipsa de inspiratie de-a lungul vremii, dand nastere la cateva denumiri populare pe care cineva din exterior nu le-ar intelege niciodata. Iata cateva dintre ele.
Dupa ce v-am spus ce inseamna denumirile masinilor, precum Balena, Urs, Pisica sau Cobra, iata ca revenim cu niste explicatii pe cat de simpatice, pe atat de interesante. Cel putin pentru acei cativa soferi care nu sunt pasionati indeajuns sa le fi stiut deja.
Capace OZN
Cu siguranta, Daciotii stiu despre ce e vorba. Si, asa cum spune numele, e vorba de niste capace in forma de OZN. Mai exact, niste capace pentru roti, cromate, care veneau montate pe primele autoturisme Dacia 1300 din anii 1969-1974. Si li se spune OZN pentru ca sunt rotunde si au cateva striatii care i-au dus cu gandul, pe stramosii nostrii dacioti, la Obiecte Zburatoare Neidentificate. Si se pare ca cineva de la Uzina Dacia a venit cu aceasta denumire de capace OZN. Si asa a ramas si inca este folosita.
Cei mai tari de la raliuri si Coasta din anii epocii comuniste aveau motoare cu pistoane cocosate. Si multa vreme dupa aia s-a vehiculat ca aceste pistoane cocosate fantomatice erau cele mai tari, cresteau puterea motorului si iti faceau masina rapida. Ceea ce este perfect adevarat, numai ca pistoanele cocosate nu erau nimic nou. Ci e vorba de pistoane HEMI, adica emisferice, rotunjite la capat. Cele din varianta romaneasca, numite cocosate, erau bune, dar nu foarte eficiente, deoarece romanii nu stiau sa faca si chiulasa concava, sa intre perfect varful convex al pistonului cocosat, asa cum se intampla intr-un motor adevarat HEMI. Asadar, pistoanele cocosate sunt... semi-HEMI.
Capace Testoasa
Insa Dacia nu a avut doar un singur tip de capace montate pe Dacia 1300. Au mai existat capacele romb, a caror denumire nu o explicam aici pentru ca este simplu de inteles de ce li se spune asa, dar si capace Testoasa, pe modelele mai noi, fabricate dupa 1975. Numele, la fel ca in cazul celor OZN, vine de la asemanarea pe care cineva a facut-o in uzina si asa a ramas. Capacele Testoasa sunt capace care te duc cu gandul la carapacea unei testoase, pentru ca au niste forme care seamana cu patratele de pe carapace
Zambetul lui Iliescu
Asa cum va spuneam in articolul despre denumirile populare ale masinilor in care am inclus si Dacia Zambetul lui Iliescu, numele acestui model "modern" de masina romaneasca vine de la faptul ca angajatii Dacia, in anul 2000, au facut un protest la uzina de la Mioveni, in care se aratau nemultumiti de salariile primite. Sindicatele de la acea vreme i-au facut o invitatie proaspatului presedinte re-intrat la putere, Ion Iliescu, de a veni la discutii, dar acesta nu a venit. Si cativa angajati Dacia, de suparare, au spus ca masinile pe care le fabrica zambesc ca Iliescu care rade cand ei mor de foame. Si de atunci, pentru a sublinia ironic situatia nu foarte fericita in care se aflau, angajatii au dat tonul acestei porecle care a ramas pana in ziua de azi, de Zambetul lui Iliescu..
Ochelari
Mecanicii din Romania au decis sa numeasca orice piesa auto din plastic sau metal care inconjoara farurile duble rotunde, ochelar. Iar denumirea este una lesne de explicat, deoarece aceste piese care sunt de fapt niste ornamente au o forma asemanatoare cu cea a unor ochelari, avand doua cercuri. Ochelarii se intalnesc la Dacia 1310 sau la BMW Ursulet, de exemplu, dar se gasesc si la multe alte masini care au faurile duble rotunde.
Nas
Posesorii de BMW-uri stiu ce inseamna nas. Si cam orice persoana, cunoscatoare sau nu, isi poate da seama ca e vorba de ceva din partea frontala a masinii, eventual din grila fata, cum este si nasul la om: varful de lance al corpului uman. Si "nas" este porecla populara a grilei cromate ce caracterizeaza orice BMW, intalnita in fata, imediat sub sigla de pe capota. Ca sa fie mai usor de vorbit despre ea, pasionatii au numit-o simplu nas, inca de pe vremea cand BMW-ul E30 era ultimul model aparut pe piata.
Rinichi
In Romania, ornamentul cromat de pe grila din fata a oricarui BMW se numeste nas, asa cum am specificat si mai sus. Insa denumirea internationala a acestui element auto cu rol pur estetic este "kidney grille", adica grila-rinichi. Aceasta denumire a fost data de la primele modele BMW mai moderne, cele New Class, care aveau grila mai ingusta si mai alungita in partea de jos, oarecum asemanatoare cu o pereche de rinichi din dotarea oricarui om. In prezent denumirea s-a pastrat si germanii, americanii si multi altii o numesc in continuare grila-rinichi, in timp ce romanii au ramas cu... nasul.
Dacia DCN
Nu prea sunt sanse sa NU fi auzit de Dacia CN sau de bord DCN... E vorba de o denumire pe care inginerii Dacia o utilizau la orice imbunatatire pe care o aduceau automobilelor de serie. De exemplu, cand s-a lansat Dacia 1310 in 1980, inginerii spuneau ca automobilul are un motor DCN. Sau, cand bordul s-a schimbat si in anii '90 a aparut unul modern, cu o consola centrala, la fel, se spunea ca e un bord DCN. Asa au preluat si pasionatii aceasta denumire pe care insa o folosesc mai mult numai pentru identificarea bordului de la Dacie, insa ar putea fi utilizata la orice modernizare pe care au avut-o masinile comuniste. DCN inseamna De Constructie Noua.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.