Jump to content

Lucrurile care ne fac să renunțăm la religie


ALexu
 Share

Recommended Posts

Lucrurile care ne fac să renunțăm la religie

 

Internetul are un rol important în renunțarea la religie. Aceasta este concluzia unui studiu care corelează scăderea dramatică a numărului afiliaților religioși din SUA cu creșterea utilizatorilor de internet.

 

dreamstime_s_36962808_400_01.jpg

 

SUA este un caz de studiu bun pentru a identifica ce factori pot duce la renunțarea la religie, având în vedere că aici se identifică cel mai bine acest trend ce crește într-un ritm fără precedent în ultimii ani. Conform datelor de la General Social Survey, o analiză sociologică realizată de Universitatea din Chicago încă din anii 1972, numărul neafiliaților religios s-a menținut constant la 5% din 1970 până aproximativ în 1990, când a început să crească până la 20% în 2010. Pe aceste studii a lucrat Allen Downey, cercetător la MIT, care a analizat răspunsurile a aproape 9.000 de persoane. Cifrele celor de la Universitatea Chicago sunt susținute și de sondajele celor de la Pew, care pune la 20% numărul neafiliaților în anul 2012. Downey vrea să determine corelațiile dintre scăderea numărului celor care declară că aparțin unei religii cu alte elemente relevate în studii, precum educația religioasă, statusul socioeconomic, nivelul de educație etc. Rezultatele sale arată că cea mai mare influență asupra afilierii religioase este educația religioasă primită în copilărie. Cei care primesc o astfel de educație au mai multe șanse să își mențină afilierea religioasă și mai târziu în viață. Numărul acestora a început să scadă din 1990, și acest element ar putea fi „responsabil" pentru 25% din scăderea numărului de afiliați. Un alt element care joacă un rol important este creștere nivelului de educație. Numărul celor cu studii superioare a crescut de la 17,4% la 27,2% în anii 2000. Cu toate astea, este un element care explică doar 5% din numărul celor care au renunțat la religie. Aici intervine internetul. În anii 1980, aproape nimeni nu folosea internetul, dar în 2010, 53% dintre americani petreceau câte 2 ore pe săptămână online, iar 25% mai mult de 7 ore. Această creștere se potrivește „în oglindă" cu descreșterea afiliaților religios. Downey calculează că internetul ar fi responsabil pentru 25% din această scădere. Este ușor de închipuit cum ar funcționa asta. „Pentru cei care locuiesc în comunități omogene, internetul oferă posibilitatea de a afla informații despre persoane de alte religii sau de nicio religie și de a interacționa cu ei," spune Downey. Cu toate astea, legătura dintre cele două nu implică cauzalitate. „Dacă A se corelează cu B, pot fi mai multe posibile explicații. A poate cauza B, B poate cauza A, sau alt factor poate cauza și A și B", scriu MIT Technology Review. Cu toate astea, Downey își menține concluziile: „Am avut control asupra tuturor candidaților evidenți, inclusiv venitul, educația, statusul socioeconomic, mediul urban/rural. Dacă ar exista un al treilea factor ar trebui să aibă caracteristici specifice. Ar trebui să fie ceva nou care să crească în prevalență între 1990 şi 2000, la fel ca internetul. Este greu să îți imaginezi care ar putea fi acesta", spune Downey. Atunci mai rămâne o întrebare. Downey a găsit trei factori care sunt „responsabili" pentru 50% din scăderea numărului celor afiliați religios. Atunci, ce se întâmplă cu ceilalți 50%? Cu anume din viața noastră modernă, care nu a putut fi identificat în aceste studii, poate avea un impact atât de mare asupra vieții noastre religioase?

 

Sursa: Click.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.