Jump to content

Manual tehnic: ce este ALS-ul?


Rappa Ro
 Share

Recommended Posts

MINUNILE MECANICII

 

 

 

O să vă spun o poveste mecanică..... și o să o scriu deandoaselea.
Adică cum? Adică așa: începem cu minusurile, continuăm cu descrierea, notele explicative și încheiem cu avantajele.
Totuși ca povestea să aibă noimă, este absolut necesar să menționăm care este subiectul care este, ei bine subiectul este ALS-ul!
Sprâncene ridicate? Justificabil, așa că explicăm: ALS este acronimul pentru Anti Lag System. Încă nelămurit? Nici o problemă, citește și vei afla.

Acum să începem povestea în ordinea anunțată.

Exceptând cazul mașinilor dedicate pentru competiții (raliu, viteză în coastă etc.), unde bugetul permite sacrificarea unor componente, cum ar fi galeria de evacuare, turbina și într-o oarecare măsură anumite componente interne ale motorului, în favoarea unui timp cat mai bun, acest sistem este distructiv și total inutil pentru o mașină cu pretenții sportive ce își dorește să stea mai mult pe stradă, decât în service.
Dacă această acțiune distructivă nu este suficientă, mai trebuie menționat și un alt ”bonus” negativ: capacitatea de frânare a mașinii, atât prin intermediul servofrânei, cât și prin utilizarea frânei de motor, va scădea din cauza lipsei generării de vacuum, excepție făcând mașinile cu sistem de frânare electro-hidraulic, hidraulic sau cu pompă generatoare de vacuum antrenată direct prin rotația motorului.

Care este rolul ALS-ului și cum este generat acesta:

Rolul acestei funcții este de a "păcăli" turbina să creeze presiune în momentele în care acest lucru nu ar trebui să se întâmple conform principiilor normale de funcționare ale unui motor.


Presiunea creată prin folosirea acestui sistem poate varia în mod normal între 0,3 bar și 1,5bar.

Cum se poate obține acest efect? Metodele sunt patru la număr și le voi descrie mai jos.

Prima metodă este cea prin care se ajustează închiderea clapetei de accelerație, astfel încât aceasta să rămână întredeschisă mai mult decât este necesar pentru a menține relantiul, chiar și atunci când pedala de accelerație este eliberată complet. În consecință în cilindru va ajunge o cantitate de aer sporită. În același timp injectoarele vor îmbogăți amestecul cu combustibil ușor în exces. Înlănțuirea evenimentelor va culmina cu momentul producerii scânteii. Aceasta va fi declanșată cu întârziere, atunci când pistonul a parcurs o parte a cursei de detentă, iar supapele de evacuare sunt deja deschise. Rezultanta va fi că amestecul aflat încă în curs de combustie va fi eliminat prin galeria de evacuare, ajungând la turbină înainte de terminarea arderii, accelerându-i brusc viteza de rotație și determinând-o astfel să genereze presiune. Sistemul ALS face ca temperatura turbinei să crească foarte rapid de la aproximativ 800˚C la peste 1100˚C.De regulă ALS-ul se dezactivează automat atunci când temperatura lichidului de răcire atinge 110-115˚C.A doua metodă reprezintă o abordare mai rafinată a situației. Orice mașină turbo pe benzină este echipată cu o supapă aflată pe traseul de admisie și al cărei rol este să descarce excesul de aer existent în sistem în momentul închiderii clapetei de accelerație.Supapa în cauză poate fi folosită pentru a redirecționa aerul în exces către galeria de evacuare. Acest lucru se poate realiza folosind conducte de alimentare cu aer către fiecare braț al galeriei de evacuare, gestionarea fluxului de aer fiind făcută de către unul sau mai multe actuatoare comandate direct de către calculatorul mașinii. Restul pașilor sunt similari cu cazul prezentat anterior, respectiv injectoarele eliberează exces de combustibil, scânteia este declanșată cu întârziere, amestecul aflat încă în plină combustie este evacuat în galeria de evacuare unde aceasta este întreținută de aerul proaspăt injectat direct din admisie, ceea ce determină antrenarea turbinei și în mod direct o obligă să genereze presiune.A treia metodă este una mai prietenoasă cu componentele mecanice și implică instalarea unei supape unisens înaintea clapetei de accelerație. Astfel, în momentele în care clapeta de accelerație este închisă iar în motor se creează vacuum, supapa se deschide și întregul traseu de admisie (respectiv: turbina, tubulatură, intercooler) este șuntat permițând ca aerul cu presiune atmosferică să ajungă în motor. Astfel se arde mai mult oxigen, iar gazele de evacuare degajate întrețin rotația turbinei. Imediat ce pedala de accelerație este apăsată și în sistemul de admisie se trece de la vacuum la presiune, supapa se închide iar alimentarea cu aer se face din nou prin traseul normal de admisie.
În cazul mașinilor echipate cu senzor MAF (Mass Air Flow sensor) este necesar ca traseul alternativ al aerului dat de supapa unisens să înceapă imediat după senzor, astfel încât determinarea amestecului aer/benzina să rămână corectă, asigurând funcționarea în parametrii a motorului. În cazul motoarelor echipate cu senzor MAP (Manifold Absolute Pressure sensor) acest lucru nu mai este necesar.Ultima metodă este de natură să ajute la plecarea de pe loc a mașinii, când în mod normal turbina nu se învârte suficient de rapid pentru a genera presiune.Pentru ca turbina să poată genera presiune se defazează în mod controlat momentul declanșării scânteii astfel încât combustia să nu se realizeze optim și o parte a amestecului să continue arderea ulterior evacuării din cilindru, generând în continuare gaze ce fac ca turbina să își accelereze rotația, realizând astfel presiune.Această procedură electronică de defazare este activă doar în momentul startului, ulterior acestuia, când mașina atinge o anumită viteză ea dezactivându-se.Probabil unele persoane or să afirme că de fapt această ultimă metodă reprezintă funcția cunoscută ca Launch control, ei bine nu este chiar așa. Launch control-ul este o funcție mai completă ce înglobează și ALS-un printre alte procese ce se petrec în momentul startului și care coroborate duc la obținerea startului perfect.Descrierea fiind încheiată, mai rămane de răspuns doar la o singură întrebare: pentru ce atâta deranj și complicație, la ce folosește acest artificiu tehnic? Ei bine, el ajută în instanța dintre momentul încetării frânării și începerea accelerării, atunci când în mod obișnuit o mașină echipată cu motor turbo va suferi efectul numit turbo lag sau lipsă de presiune - mai pe românește. ALS-ul ajută la eliminarea timpului mort necesar turbinei pentru a genera presiune și a o menține în mod artificial la o viteză de rotație ridicată astfel încât orice perioadă de frânare să poată fi urmată instantaneu de o accelerare "ca din pușcă".

 

IMAGINI : manual-tehnic-ce-este-als-ul-52849.jpg

mini.jpg

 

SURSA : http://www.topgear.ro/masini/tuning/manual-tehnic-ce-este-als-ul-7434.html

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.