Jump to content

TEST în România:Suzuki Vitara, pregătit pentru (aproape) orice


Dani EL
 Share

Recommended Posts

dMqT8rx.jpg

Noul Suzuki Vitara este destinat celor care vor să combine mai multe lucruri într-unul singur: dimensiuni compacte, poziţie înaltă la volan, spaţiu suficient pentru o familie şi bagajele ei, tracţiune integrală şi capacitatea de a se descurca cu bine pe drumurile desfundate din România. Iar, uneori, chiar şi în afara lor. Toate astea la un preţ care nu te ustură prea mult la buzunar, demn de costurile unei maşini compacte - majoritatea versiunilor costă sub 20.000 de euro.

Acum, pentru a vedea dacă reuşeşte sau nu să se achite cum se cuvine de cele de mai sus, am luat un exemplar şi l-am supus la un test tipic, care a constat din 50% mers prin oraş, 30% mers pe autostradă şi pe drumuri naţionale şi 20% mers pe drumuri de macadam, chiar după o ploaie. Practic, modul normal în care va fi utilizată o astfel de maşină de-a lungul vieţii ei în România. Iată şi concluziile:

1. Suzuki Vitara: Design şi calitatea materialelor şi a asamblării

Aş intra într-un clişeu dacă aş spune că arată ca un samurai, însă chiar aşa arată - fibra japoneză se vede cu ochiul liber, chiar dacă maşina e făcută în Europa, în Ungaria. Formele sunt tinereşti, moderne, vor ajuta destul de mult la păstrarea valorii de revânzare, pentru că Suzuki nu şi-a permis extravaganţe de design. Calitatea asamblării e OK, dar mai sunt lucruri de reglat: uşile trebuie trântite, iar hayonul trebuie apăsat cu forţă pentru a se închide complet.

jzsrlSu.jpg

Pe drumurile accidentate nu zornăie nimic la interior, iar calitatea plasticelor de la bord, deşi nu e ieşită din comun, anunţă o fiabilitate bună în timp. Am apreciat şi bordul simplu, dar cu un design plăcut, cu un ceas analogic încastrat frumos între gurile de aerisire; fără să te frapeze cumva prin modernitate sau artificii de design, e bordul unei maşini cu care te vei înţelege bine la drum lung. În fine, calitatea materialelor textile şi a pielii de pe scaune e bună, sunt materiale plăcute la atingere, aşa că vă recomand dotarea Spirit, nu e nevoie să daţi mai mulţi bani pe nivelul de echipare Luxus, cel mai înalt din oferta Vitara.

2. Suzuki Vitara: ergonomie, spaţiu interior şi modularitate

Pentru că vorbim de o maşină pentru familie, ergonomia contează foarte mult. Avem comenzi dispuse corect pe volan, ecranul color central preia o mare parte din funcţiile care s-ar fi regăsit altădată pe butoane dedicate, iar selectarea modului de rulare se face simplu, dintr-un comutator rotativ poziţionat între scaune. Din nou, nu s-a apelat la soluţii extravagante, ci la simplitate şi uşurinţă în utilizarea zilnică.

Spaţiul interior este suficient pentru patru adulţi şi bagajele lor (dacă vorbim de genţi de voiaj sau trollere de bun simţ, evident), portbagajul având 375 de litri, o valoare foarte bună în acest segment. Şi spaţiile de stocare suplimentare sunt proiectate OK, ai două suporturi de pahare poziţionate exact acolo unde trebuie, adică între scaune, iar nu la baza consolei centrale cum se întâmplă la mulţi concurenţi; torpedoul este doar decent, iar spaţiile de stocare din uşi permit inserarea de sticle de 0.5 litri sau chiar mai mari.


În spate pot intra confortabil doi adulţi şi un copil, dar trei adulţi vor sta înghesuiţi - să nu uităm clasa din care face parte Vitara, da? Scaunele din spate se rabatează pentru a oferi un spaţiu de încărcare suficient pentru obiecte mari, dar Vitara nu va fi, totuşi, maşina cu care să-ţi cari porcul de la ţară, da?

3. Suzuki Vitara: ţinută de drum on şi offroad

Vitara stă surprinzător de bine pe şosea, fără ruliu deranjant atunci când vrei să fii puţin mai sportiv cu maşina şi să intri mai tare în viraje. Evident, prin „sportiv” mă refer la senzaţii, căci sprintul de la 0-100 km/h se face în 12 secunde, iar reprizele de depăşiri sunt destul de lungi, şi efectuate cu motorul turat bine de tot.


De asemenea, m-a surprins plăcut şi reglajul suspensiilor, care ştiu să înghită fără să protesteze atât denivelările mari, cât şi pe cele mici şi repetate. Evident, pe asfalt nu vei fi ajutat prea mult de motorul de 1.6 litri 120 CP, aspirat natural, care oferă un cuplu de doar 156 Nm la 4.400 de rpm. Dacă vrei să ieşi mai des în afara asfaltului cu această maşină, e musai să optezi pentru versiunea diesel, care oferă un cuplu sănătos, de 320 Nm, şi o porţie similară de cai-putere: 120.


Chiar şi iarba e OK, cât timp nu sunt denivelările prea mari

Tot pe asfalt am remarcat cu plăcere prezenţa pilotului automat autoadaptiv, o dotare surprinzătoare în acest segment - cu specificaţia că nu va frâna până la oprirea maşinii, ci până la viteze de 40 de km/h, de unde vei fi nevoit să preiei comanda. Oricum, salut iniţiativa de a dota maşina cu aşa ceva, mai ales în această zonă de preţ!

Pe macadamul plin de gropi cu noroi maşina s-a comportat exemplar, trenul de rulare ranforsat trecând fără niciun fel de probleme, la viteze de 50-70 km/h, de drumurile de ţară din mijlocul Bărăganului. Am remarcat mai ales confortul desăvârşit în care poţi aborda aceste drumuri chiar şi la viteze mai mari, un mare atu al acestei maşini! Garda la sol nu-ţi va permite însă abordarea unui teren mai accidentat, consola faţă fiind destul de lungă, iar cei 185 mm de la sol nu sunt suficienţi pentru a te lăsa se te joci prin coclauri (unghi de atac de doar 18.2 grade).


Cu alte cuvinte, Vitara se simte mai degrabă în largul său pe asfalt şi pe drumurile de ţară acoperite cu macadam, iar nu în offroad serios şi nici pe câmp. Tracţiunea integrală e competentă, ai posibilitatea de a bloca tracţiunea pe ambele punţi, dar cuplul relativ mic al motorului nu-ţi va permite aventuri deosebite. Râdem, glumim, dar în incintă, da?

4. Suzuki Vitara: siguranţă, dotări şi tehnologie

E deja impresionant ce pachet poate avea un SUV de 19.400 de euro - nu voi enumera toată lista de dotări, dar voi aminti de cele 5 stele la testele de siguranţă EuroNCAP, de cele 7 airbaguri, de sistemul de asistare la frânare, asistenţa la pornirea în rampă, precum şi de pilotul automat autoadaptiv de care am mai vorbit. A, şi să nu uit de luminile de zi cu LED.

Conectivitatea este foarte bună, prin Bluetooth poţi conecta foarte rapid un telefon, iar navigaţia şi sistemul multimedia necesită doar puţin timp de adaptare. Sistemul audio, în schimb, nu e cine ştie ce, doar nu le poţi avea pe toate, nu? În fine, dacă vrei să dotezi maşina cu pachete optice, eşti liber să o faci, dar trebuie să ştii că pachetul Rugged, cel care aduce scuturi de protecţie de mari dimensiuni integrate în paraşocurile faţă şi spate, are doar un rol optic şi atât - la impact, plasticele vor avea de suferit. Dar maşina arată bine, ce să zic... :)

5. Suzuki Vitara: concluzie

Preţurile pentru noul Vitara încep de la 14.100 de euro cu TVA inclus, însă versiunile la care merită să te uiţi sunt cele din dotarea Spirit (ai toate preţurile aici). Dotarea testată, Spirit Allgrip costă 19.400 de euro cu TVA inclus în versiunea pe benzină, şi 22.000 de euro în versiunea diesel.

Deşi benzinarul este OK atât în privinţa consumului (7.5 litri / 100 km obţinuţi de noi, un rezultat foarte bun!), eu aş recomanda totuşi motorul diesel, mult mai în acord cu ceea ce trebuie să livreze, de fapt, această maşină.


Un bun all-rounder, bun la toate şi pregătit pentru (aproape) orice

În aceşti bani primeşti un SUV de dimensiuni mici, dar suficient de încăpător, cu motorizări fiabile, cu o calitate decentă a asamblării şi bună a materialelor, cu o ţinută de drum plăcută pe asfalt şi foarte confortabilă în afara lui, şi cu doar puţine minusuri care să te supere (reglarea uşilor pentru a se închide din prima ar fi o chestie utilă).

Nu vei alege maşina asta dacă vrei să ieşi în offroad mai serios, pentru că ai o ofertă românească mai bună şi nu foarte departe din punctul de vedere al calităţii, şi nici dacă vrei performanţe dinamice mai bune pe asfalt, pentru că ai o competiţie acerbă din partea crossoverelor germane şi franţuzeşti din segment. Dar dacă vrei câte puţin din toate la un preţ decent, başca fiabilitatea japoneză, atunci ai în noul Vitara o alegere cel puţin interesantă.



Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.