Jump to content

Categoria A1 – Ghidul începătorului. Iată ce trebuie să știi


Sarmaluta
 Share

Recommended Posts

                   Kawasaki-Z125-1024x480.jpeg

Categoria A1 este poarta de acces către lumea motocicletelor. O poți deschide încă de la 16 ani și ai o mulțime de motociclete din care să alegi. Regula: să aibă maxim 125 cmc și o putere maximă de 11 Kw – adică 15 cp. 

Curs

Durata cursului: pregătire teoretică și 26 de ore de pregătire practică, ceea ce înseamnă, de obicei, 13 ședințe a câte două ore – poligon și traseu. Așadar, în trei-patru săptămâni te poți pregăti pentru examen. Costurile variază în funcție de școală dar prețul mediu este 1.000 de lei. 

Examinare 

Desigur, ca să iei permisul trebuie să treci de proba teoretică și de proba practică. Proba practică presupune manevre în poligon și traseu – unde vei merge cu instructorul pe post de pasager. Examinatorul se va afla într-o mașină ce va merge în spatele tău.

Motociclete

Cu ani în urmă, nu aveai foarte multe opțiuni la clasa mică. Îmi amintesc că Aprilia RS125 era super-starul clasei, cu un motor în doi timpi, pe vremea aia, dar la care s-a renunțat din cauza normelor Euro. 

Desigur, mai existau și altele. De exemplu, Honda Varadero 125 – o motocicletă adventure lansată în 2001, cu un motor V2 ce scotea 14 cai putere și o masă de 169 kg. N-am văzut prea multe pe străzi, iar dacă dai un search online vei vedea că-s destul de puține în România și costă în jur de 2.500 – 3.000 de euro, la fel de mult ca o motocicletă de peste 600 cmc.

Dar piața motocicletelor noi de 125 este în creștere. Propuse ca variante pentru începători în Europa și motociclete în toată regula în Asia, India și alte piețe emergente, și-au găsit ușor locul în gamele producătorilor. Împrumută culorile și trăsăturile de design ale fraților mai mari, care definesc clasa, dar sunt construite în țări unde mâna de lucru este mai ieftină și, uneori, în parteneriat cu producători locali. O excepție ar putea fi Aprilia, care asamblează RS 125 și Tuono 125 în Italia, dar cu motor fabricat în China. 

Deci, ai 16 ani, ți-ai luat permisul A1 și vrei o motocicletă nouă, de 125 cmc. Mai întâi trebuie să duci o muncă de convingere acasă, să le explici părinților că n-o să-ți rupi gâtul și c-o să iei bacul, pentru că la 16 ani e mai greu să ai 4.000-5.000 de euro, cât costă o motocicletă nouă. Dar după ce-ai făcut asta, trebuie să știi că ai de ales, în principiu, între nakeduri și motociclete sport. Diferențele nu-s foarte mari la categoria mică – motorul, cadrul, frânele, suspensiile sunt la fel. Diferă designul, ce constă în carene suplimentare și poziția, dată de obicei de ghidon (sportivele au semi-ghidoane). 

Și-acum, câteva exemple:

Kawasaki Z125 și Ninja 125

Recent-lansate la salonul de la Koln, cu cadru trellis de oțel ce aduce a Ninja H2 și bine-cunoscutul verde Kawaski. O masă de aproximativ 150 de kg și o mulțime de opțiuni, printre care și o evacuare mai zgomotoasă. Trebuie să scoți din buzunar aproape 5.000 de euro pentru Ninja și ceva mai puțin pentru versiunea naked. Le puteți vedea în prezentarea de mai jos, realizată de noi la salonul EICMA de la Koln. 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.