Jump to content

Evolutia sistemului WINDOWS


Nick15
 Share

Recommended Posts

Asa cum bine se stie calculatoarele exista de peste 20 de ani, iar Pc-urile au devenit mai competitive odata cu introducerea interfetei grafice cu utilizatorul.

O interfata de tip GUI (graphic user interface) este un software care prezinta programele, procedurile ca si fisierele sub forma unor simboluri grafice. Utilizatorii care interactioneaza cu calculatorul prin manipularea acestor simboluri, astfel incit nu mai este necesara introducerea comenzilor de la tastatura. In sistemul de operare DOS utilizatorul trebuia sa isi aminteasca destul de des unde este stocata o aplicatie, care este numele acesteia si care sunt comenzile care pot manipula fisierele, discul, memoria etc.

Microcalculatorul Apple - Macintosh(1984) a fost primul sistem de calcul care a oferit o interfata naturala cu software-ul, prin intermediul sistemului de operare. Acesta era proiectat inca de la inceput cu interfata grafica de exploatare pentru utilizatori.

Usurinta lucrului cu interfetele grafice a facut posibila dezvoltarea de astfel de platforme de exploatare (GEM, Windows, GeoWorks etc.), in acest mod utilizatorul putind avea acest fel o viziune unitara asupra aplicatiilor cu care lucreaza.

La inceput sistemul Windows a fost privit numai ca o extensie sau un "fronded" pentru sistemul de operare DOS. Windows semana la acea vreme cu o aplicatie de tip "shell" numarul programelor scrise pentru aceasta fiind redus. Windows a fost lansat la inceput ca fiind ceva mai mult decit un mediu de comutare intre aplicatii.

Prima versiune Windows 1.0 aparuta in 1985, lasa mult de dorit prin aspectul sau grafic putin incurajator, avea mecanisme de gestionare a memoriei putin performante, fiind mai degraba o deziluzie decit un succes pe piata. Acest inceput greoi si stingaci se datora in mare parte capacitatilor mici de memorare ale microcalculatoarelor de la acea vreme (piata era dominta de XT-uri, utilizatorii trebuind sa se limiteze pentru reluarea aplicatiilor lor la mai putin de 640 KB de memorie RAM.

A doua versiune Windows 2.0 lansata in 1987 nu a avut succesul scontat, fiind departe ceea ce se numeste azi o interfata grafica. Windows nu era decit un sistem de meniuri care ofera o lista aplicatii disponibile. Dezavantajele interfetei se explicau si prin slabele performante ale microprocesorului 8086 de gestionare a memoriei si de capacitatea redusa de calcul a acestuia. Pasul inainte in evolutia sistemelor Windows (incepind chiar cu Windows 2.0) a fost multitasking-ul, adica procesul de rulare a mai multor aplicatii, "aparent" in acelasi timp. Datorita restrictiilor impuse de capacitatea memoriei RAM, la Windows 2.0 nu se poate vorbi de un adevarat multitasking, ci de o comutare intre task-uri. In conditiile unei incapacitati de gestionare a memoriei extinse, utilizatorul putea sa porneasca mai multe aplicatii in acelasi timp doar in zona de memorie disponibila (adica cea care nu era afectata de catre MS-DOS programului Windows si celorlalte aplicatii). Pentru primele doua versiuni Windows se poate vorbi de un mod de operare "real" ce utilizeaza 1 MB de RAM.

Lansarea pe piata a microprocesorului 80286 si inaugurarea "erei AT", a dus la rescrierea si modernizarea platformelor Windows. Facilitatea microprocesorului 80286 de a gestiona memoria extinsa a fost preluata de urmatoarea versiune de Windows cunoscuta si sub numele de Windows 286. Multitasking-ul a ramas "primitiv", doar la nivelul de comutare intre diferitele aplicatii (se puteau deschide oricite aplicatii permitea memoria, dar numai o singura aplicatie era activa.). Modul de operarea pentru Windows/286 a fost numit "standard", pentru ca s-a bazat pe capacitatea procesului 80286 de a gestuiona memoria extinsa, chiar daca aceasta s-a limitat fizic la adresarea a maxim 16 MB.

Incepind din 1988, odata cu lansarea versiunii Windows/386 s-a putut vorbi in sfirsit de posibilitatea utilizatorului de a folosi aplicatii in regim "multitasking". Acest mod de lucru al aplicatiilor nu se poate desfasura in plenitudinea generozitatii conceptului, mutitasking-ul fiind cooperativ (programele lucrau impreuna). Nu exista insa nici o instanta care sa acorde timp de calcul programului "X", pentu ca apoi, dupa citeva momente, sa intervina sa-l retraga (afectindu-l programului "Y"), iar ulterior sa-l comute pe X sau Z.

La multitasking cooperativ programele detin complet controlul perioadei cit le apartine procesorul. In acest caz, numai utilizatorul este acela care comuta de regula prelucrarea catre alta aplicatie. Datorita faptului ca aplicatia activa reprezenta si instanta care controla sistemul, nu exista nici o posibilitate de a o elimina din memorie si de aceea, daca la aplicatia activa survenea o eroare, sistemul se bloca invariabil, de aceea versiunea in sus, toate sistemele Windows vor folosi modul de operare numit 386 imbunatatit, care permite existenta multitasking-ul cooperativ sau permitiv si memoria virtuala.

Pornind de la calculatoarele personale echiapate cu microprocesoare 80286 si superioare, se poate vorbi de modul de lucru "protejat", calculatorul poate folosi adresarea memoriei dincolo de bariera celor 640 KB ai memoriei conventionale. Pentru a rula programe (DOS sau Windows) in memoria extinsa, procesoarele pot crea sisteme virtuale de adresare a memoriei in care pot fi simulate mai multe calcualtoare cu 640 KB memorie (pina la limitele memoriei extinse disponibile). Astfel, fiecare masina virtuala de 640 KB face ca fiecare aplicatie sa "creada" ca lucreaza cu un sistem propriu, dar fiecare sistem virtual face parte efectiv din masina reala.

Versiunea Windows 3.0 aparuta in 1990 a fost considerata ca fiind al doilea mare succes al interfetei grafice de exploatare, dupa W/386. Produsul W 3.0. a fost versiunea care a inceput sa ofere utilizatorilor un motiv serios pentru a prefera aplicatiilor DOS. Aspectul lui Windows s-a imbunatatit iar programul a oferit o functionalitate mai buna. Aceasta a fost prima versiune care a introdus conceptul de program manager- adica un la startarea interfetei Windows sa fie activa cel putin o fereastra. Versiunea 3.0. a utilizat pe scara larga pictogramele pentru a reprezenta aplicatiile. Windows 3.0. putea rula in regim de multitasking cooperativ aplicatii scrise pe 16 biti. Deficienta majora a versiunii 3.0. consta in instabilitatea sistemului, in sensul ca unele aplicatii violau integritatea sistemului.

In 1991 apare pe piata cea mai cunoscuta versiune a lui Windows inainte ca platforma de exploatare sa se transforme intr-un sistem de operare. Versiunea 3.1. permitea reluarea aplicatiilor pe 16 biti, dar le putea exploata si pe 32 biti. Voi prezenta in contiunuare citeva dintre atuurile pe care le-a adus aceasta versiune:

- elementele 3D tind sa domine interfata grafica

- a fost introdus mecanismul "obiectele legate si incluse" OLE, care permitea legarea dinamica a unor obiecte intr-un document complex

- problema fonturilor a fost rezolvata prin introducerea posibilitatilor de actualizare a lor prin promovarea caracterelor True Type (corpurile de litera True Type sunt scalabile, adica micsorate sau marite isi pastreaza forma lizibila - tehnologiile anterioare necesitau un set diferit de corpuri de litera pentru fiecare dimensiune in parte)

- aplicatiile File Manager si Print Manager au fost imbunatatite

- integrarea unor facilitati multimedia - prin introducerea interfetei MCI (Media Control Interface)

- posibilitatea utilizarii memoriei virtuale prin utilizarea unui spatiu de pe harddisk pentru a simula o memorie RAM

- capacitatea imbunatatita de utilizare si gestionare a driverelor

- cresterea sigurantei generale a sistemului

O varianta desprinsa din Windows 3.1, pentru ca sistemul sa raspunda si nevoilor de

prelucrare a unor grupuri de lucru a fost versiunea de retea peer to peer cunoscuta sub numele de Window for Workgroups sau Windows 3.11.

WfW oferea cam aceleasi caracteristici ca si W3.1. dar siguranta in exploatare a sporit in comporatie cu celelalte versiuni. Printre avantajele versiunii W 3.11. se numara facilitatea de posta electronica (email si numeroasele imbunatatiri de detaliu aduse interfetei).

Windows 95, lansat in iunie 1995 a fost produsul care a inlocuit vechea platforma Windows 3.x cu un real sistem de operare performant. Windows 95 poate fi caracterizat succint prin:

- multitasking permitiv (controlat): W '95 detine tot timpul controlul asupra timpului de calcul si asupra aplicatiilor

- ruleaza aplicatii pe 32 biti

- este un sistem de operare - nu mai are nevoie de DOS pentru a ci doar pentru a executa aplicatiile scrise pentru DOS

- include standardul Plug & Play ca parte integranta a sistemului de operare

- are o interfata de programare a aplicatiilor API (Aplications Programs Interface) pe 32 de biti

Windows 98 este sistemul de operare ce imbunatateste fiabilitatea si stabilitatea lui

Windows 95.

Windows NT este o versiune de 32 de biti a interfetei Microsoft cu utilizatorul care ofera cu adevarat modul de lucru multitasking pentru calculatoarele personale bazate pe microprocesoare Intel si pentru statiile de lucru. Windows NT (New Technology) ruleaza exclusiv protejat, permitind proiectantilor de aplicatii sa foloseasca pina la 4 GB de RAM. Windows NT are facilitati avansate de gestionare a fisierelor, puternice functii de retea, fiind un adevarat sistem client - server.

 

 

Sursa: www.microsoft.com

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.