Jump to content

Lege privind unele măsuri în domeniul justiției în contextul pandemiei de COVID-19.


Madalin
 Share

Recommended Posts

Vineri, 7 mai 2021, Ministerul Justiției a dat publicității următorul comunicat: „Legea elaborată de Ministerul Justiției toamna trecută și intrată în vigoare în data de 2 mai 2021 prevede ca, în contextul pandemiei de COVID-19, atât procesele civile, cât şi cele penale să poată să se desfăşoare online. Până acum, utilizarea mijloacelor de comunicare online era acceptată doar în cazul audierilor din procesele penale, cu acordul persoanei în cauză.

 

Concret, Legea privind unele măsuri în domeniul justiției în contextul pandemiei de COVID-19 ( Legea nr. 114/2021) aduce următoarele noutăţi:
În procesele civile – când este posibil, cu acordul părților, instanțele pot hotărî ca ședințele de judecată să se desfășoare fără participarea fizică a părţilor în sală de judecată, în format videoconferință.


În procesele penale – persoanele private de libertate, altele decât cele aflate în arest la domiciliu, pot fi audiate prin videoconferință, fără a fi necesar acordul acestora. Aceste dispoziții nu se aplică în următoarele cazuri: audierea în cursul urmăririi penale, judecarea cauzelor cu inculpați minori, cauzele privind reabilitarea judecătorească și şedinţele de judecată declarate nepublice.


Noile dispoziții se aplică pe durata stării de alertă, în vederea prevenirii și combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, precum și pentru o perioadă de 30 de zile de la încetarea acesteia.


Ne dorim ca desfăşurarea online a şedinţelor de judecată să devină o normalitate, dincolo de situaţiile excepţionale. În acest sens, Ministerul Justiţiei lucrează, în prezent, la mai multe proiecte de digitalizare a instanţelor de judecată, cum ne-am asumat de altfel în Programul de Guvernare.”

 

***

 

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 457 din 29 aprilie 2021 a fost publicată Legea nr. 114/2021 privind unele măsuri în domeniul justiției în contextul pandemiei de COVID-19.

 

Prezenta lege reglementează o serie de măsuri care pot fi luate pentru funcționarea justiției, în situațiile generate de pandemia de COVID-19.

Cele mai importante dintre aceste măsuri stabilesc următoarele:


– dacă, din motive generate de pandemia de COVID-19, activitatea de judecată la nivelul unei judecătorii sau unui tribunal este grav afectată, colegiul de conducere al instanței respective sau președintele curții de apel va putea propune restrângerea activității de judecată a uneia sau mai multor secții ale respectivei instanțe sau restrângerea activității de judecată a întregii instanțe (art. 2);
– în cauzele civile, când este posibil, cu acordul părților, instanțele judecătorești pot hotărî ca ședințele de judecată să se desfășoare prin mijloace de telecomunicație audiovizuală care permit verificarea identității părților și garantează securitatea, integritatea, confidențialitatea și calitatea transmisiunii, dispunând măsurile necesare în acest scop (art. 3);
– pentru judecarea proceselor, instanțele judecătorești pot fixa termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau chiar în aceeași zi (art. 4);
– când este posibil, instanțele judecătorești vor proceda la comunicarea actelor de procedură prin telefax, poștă electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului și confirmarea primirii acestuia. Instanța va putea, în tot cursul procesului, să solicite părților datele necesare pentru comunicarea actelor de procedură în aceleași condiții (art. 5);
– amânarea judecării cauzelor va putea fi dispusă la cerere, în situația în care partea interesată se află în izolare, în carantină sau este spitalizată,în contextul pandemiei de COVID-19. Când instanța respinge cererea de amânare a judecății în considerarea necesității de a soluționa cauza, va amâna, la cererea părții sau din oficiu, pronunțarea în vederea depunerii de concluzii scrise (art. 6);
– când este posibil, ședințele de judecată publice se transmit în direct, prin mijloace audiovideo care garantează securitatea, integritatea și calitatea transmisiunii, pe portalul instanțelor de judecată (art. 8);
– în cursul executării silite, când este posibil, executorii judecătorești vor proceda la comunicarea actelor de procedură în format electronic (art. 10);
– în cauzele penale, acordul de comunicare a actelor procedurale prin poștă electronică se prezumă, iar organele judiciare vor solicita, acolo unde este cazul, de urgență, telefonic, indicarea adreselor de poștă electronică pentru comunicarea respectivelor acte (art. 12);
– dacă organul judiciar apreciază că aceasta nu aduce atingere bunei desfășurări a procesului ori drepturilor și intereselor părților, persoanele private de libertate, altele decât cele aflate în arest la domiciliu, vor fi audiate prin videoconferință la locul de deținere, fără a fi necesar acordul acestora (art. 13);
– utilizarea la nivelul autorității judecătorești a semnăturii electronice și a documentelor electronice se va face doar în condițiile legii (art. 16).

 

Intrare în vigoare: 2 mai 2021

 

Sursa

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.