Jump to content

Madalin

Moderator: Gadgets
  • Content Count

    1772
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Madalin last won the day on March 8

Madalin had the most liked content!

Community Reputation

414 Impeccable

About Madalin

  • Rank
    ★ Don't talk, just act ★

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.youtube.com/channel/UCL3MOHwWsMomFWBwotvPxPw

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bacău

Previous Fields

  • Real name
    Mădălin

Recent Profile Visitors

5239 profile views
  1. Madalin

    Am ales.
  2. Madalin

    Îmi place, dar nu mă pot decide încă.
  3. Madalin

    Mai aștept câteva.
  4. Madalin

    Mulţumesc, mai aştept.
  5. Madalin

    Display Name: Madalin Doresc (Avatar/Semnatura/Userbar/Logo/Cover Profil): Avatar Link către ultima cerere făcută (obligatoriu): click Imagine (obligatoriu pentru semnătură): - Tema (În caz că nu există o imagine): Fete, maşini, ceasuri, rapperi, Text: Mădălin Dimensiuni: Știți voi. Alte precizări: ✋, dau +1.
  6. Madalin

    Nu mai fă meme-uri dacă nu sunt amuzante, nu trebuie să subliniezi un lucru pe care l-ai observat tu.
  7. Madalin

    tu râzi măcar când faci meme-uri?
  8. Madalin

    nu te mai chinui...
  9. Definitie: Martorul este un LED care se aprinde când apare o problemă sau o eroare a calculatorului din bord. Martorii de culoarea rosie indică o problemă gravă, care trebuie remediată imediat, altfel vor exista riscuri de daune materiale si/sau corporale. Martorii de culoare galbenă nu indică o problemă gravă dar şi aceasta trebuie să fie remediată cât mai rapid posibil. Unii trec de la sine, altii trebuie reparaţi. Mai jos voi prezenta majoritatea martorilor. Sistemul de franare Acest martor se va aprinde daca exista o problema la sistemul de franare. Poate semnala o defectiune la pedala de frana, un nivel scazut al uleiului sau maneta de frana de mana trasa. Probleme la racire Indica o supraincalzire a temperaturii motorului. Opreste motorul si solutioneaza problema inainte de a porni din nou. Este posibil ca masina ta sa piarda lichid de racire. Nu mai porni motorul pana cand nu rezolvi problema. Ulei motor Becul de la ulei iti poate indica una dintre urmatoarele: o temperatura prea ridicata a uleiului, un nivel scazut al uleiului sau o presiune prea scazuta. Ultimele doua vrei sa le eviti cu orice pret. Nu de alta, dar costurile unei reparatii sunt foarte ridicate. Opreste motorul de indata ce vezi martorul de ulei aprins si rezolva problema. Airbag Arata fie ca airbag-ul este oprit, fie ca nu functioneaza. (la masinile din grupul VAG: Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, acest martor are culoare galbena). Daca sistemul de airbag-uri nu functioneaza corespunzator exista riscul ca in caz de accident, airbag-urile sa nu se deschida. De asemenea, se poate intampla si ca acestea sa se deschida accidental, fara ca masina sa fie implicata intr-un accident. (vezi o teapa cu o masina vanduta fara airbag) Avertizare baterie Ar trebui sa vezi acest martor doar cand pornesti masina, pret de cateva secunde. Daca ramane aprins si dupa, inseamna ca ai o problema ori cu bateria, care nu se incarca corespunzator ori cu alternatorul sau vreun cablu de legatura. Capota deschisa Se aprinde atunci cand capota masinii este deschisa sau nu a fost inchisa corespunzator. Opreste masina, rezolva problema si drum bun:) Martorii de culoare galbena Acesti martori indica o defectiune care trebuie investigata. Unele defectiuni trec de la sine sau pot fi reparate de tine, pentru altele insa va trebuie sa mergi la service. Check engine Martorul check engine aprinsa indica o problema la motor. Poate fi de la: sonda lambda, capacul de la combustibil, convertorul catalitic, bujii sau alte componente de la motor. Daca nu rezolvi problema, poti avea de-a face cu: - cresterea consumului - cresterea nivelului de emisii - evaporarea combustibilului - cresterea temperaturii motorului - daune la alte componenete EPC (Electronic Power Control) Indica de obicei o problema la sistemul de acceleratie al masinii. Daca masina este echipata cu ESP, se poate ca acesta sa fie dezactivat automat, moment in care se va aprinde si martorul ESP. In acelasi timp, este posibil ca pedala de acceleratie sa fie limitata. EPC-ul semnaleaza si probleme ce tin de sistemul de iluminat, cum ar fi faruri sau stopuri arse. Control tractiune Acest martor se va activa in momentul in care sistemul de control al tractiunii este dezactivat sau atunci cand se ruleaza pe suprafete precum zapada, nisip etc. De obicei, pe suprafete unde rotile au probleme de aderenta, martorul se aprinde intermitent pentru a te informa ca exista probleme de tractiune. Daca insa, martorul ramane aprins, inseamna ca fie este dezactivat, fie are o defectiune si va trebui sa mergi la service. Bujii / Avertizare preincalzire (doar la diesel) Poate indica o posibila problema la bujii. S-ar putea sa intampini probleme la pornirea motorului. ABS Daca ti se aprinde acest martor, trebuie sa mergi neaparat la service. O defectiune la sistemul ABS nu inseamna ca nu mai ai frane, ci doar ca la franari bruste poti pierde mai usor controlul masinii, neavand acest sistem ajutator. Cel mai probabil defectiunea este una electronica ce tine de senzorii sistemului si va fi reparata la service. Presiunea in anvelope Acest martor denumit si TPMS (Tire Pressure Monitoring System) iti indica daca o anumita anvelopa are o presiune mai scazuta decat trebuie. Poate de asemenea sa semnaleze si o defectiune la un senzor al sistemului. Filtru de particule (diesel) Filtrul de particule este prezent pe majoritatea masinilor diesel mai noi. In eventualitatea in care acesta se defecteaza, masina va lasa in mers un nor de fum. Atentie, motorul poate fi si el afectat. Verifica cat mai repede aceasta problema. Altfel, inlocuirea unui filtru te poate costa destul de mult. Lichidul de parbriz Nivelul lichidului de parbriz este scazut si este necesar sa iei masuri cat mai repede. Opreste masina si completeaza. Alege lichidul in functie de anotimp. Sistemul de iluminat Indica un bec ars. Verifica farurile, stopurile, semnalizarile etc si apoi ia masurile necesare pentru a remedia problema. Altfel, risti sa fi oprit de politie si desigur, iti risti propria siguranta. Servodirectie Daca ti s-a aprins acest martor este destul de probabil ca sistemul servo de pe masina ta sa nu mai functioneze corespunzator. De multe ori, poti reseta martorul printr-o simpla repornire a motorului. Daca nu merge, verifica nivelul uleiului si completeaza daca este necesar. In caz ca problema nu se remediaza, trebuie sa mergi la service. Sistemul de pornire Acest martor iti indica faptul ca imobilizatorul electronic sau o anumita componenta a sistemului de pornire nu functioneaza corespunzator. S-ar putea ca de vina sa fie cheia, moment in care fie apelezi la rezerva, fie iti faci o alta cheie. Senzor de ploaie Indica faptul ca acest senzor nu functioneaza corespunzator, iar drept urmare trebuie sa mergi in service cu masina pentru a repara problema. Placute de frana Martor care iti indica faptul ca placutele de frana sunt uzate si trebuie inlocuite. Se poate aprinde si daca senzorul nu este conectat cum trebuie sau daca placutele nu sunt de calitate. Lane assist Se aprinde in momentul in care sistemul de avertizare a parasirii benzii de circulatie este activat, dar marcajele de pe carosabil nu pot fi detectate. Martorii de culoare verde Acestia sunt martori de informare. Prin urmare, prezenta lor pe bordul masinii nu trebuie sa sa te sperie, ei nu indica nicio problema. Sistemul de iluminat 1. Semnalizari in functiune 2. Lumini de ceata pornite 3. Faza scurta pornita 4. Faza lunga pornita P.S.: da, faza lunga este albastra, nu verde, dar tot de informare ramane:) Cruise control / Tempomat Se aprinde in momentul in care ai activat functiunea de mentinere automata a vitezei. Practic, masina va rula la viteza setata de tine fara ca tu sa mai apesi pedala de acceleratie. Daca viteza de rulare este mai mica decat cea memorata de sistem, atunci calculatorul va accelera pentru a mentine viteza dorita. Daca apesi frana sau ambreiajul, functia se decupleaza. (Tu ce folosesti la drum? GPS pe telefon sau sistem de navigatie dedicat?) Automatic Shift Lock Trebuie sa apesi frana pentru a baga masina in viteza. Sursa: https://www.4tuning.ro/tehnica-auto/stii-semnificatia-tuturor-martorilor-din-bord-iata-ce-inseamna-fiecare-19915.html
  10. Definitie: OBD sau diagnoza la bord reprezită capacitatea unui automobil de a-și diagnostica diverse componente care au impact asupra emisiilor poluante. Principalul scop al diagnozei OBD este de a aprinde martorul „Check Engine” în cazul în care s-au detectat probleme de funcționare la componentele care influențează direct sau indirect emisiile poluante. Modul în care trebuie să funcționeze un echipament de diagnosticare este stabilit prin standarde, americane SAE și internaționale ISO. Istoria OBD OBD-1 Începând cu 1988 regulamentele emise de CARB cer ca toate automobilele noi vândute în statul California (USA) să aibă capabilități de diagnosticare la bord. Aceste cerințe, standarde sunt denumite ca fiind OBD-1 sau prima generație de diagnoză la bordul automobilelor. Succesul acestui regulament, standard nu a fost foarte mare deoarece interfața cu echipametul de diagnosticare nu era standadizată și fiecare constructor a plasat conectorul după bunul plac. De asemenea protocolul de comunicație utilizat nu era standardizat și deci imposibil de a creea un echipament de diagnosticare care să poată fi utilizat pe automobile diferite. În 1994 CARB emite noile regulamente ce vor fi cunoscute ca OBD-2. Acestea sunt impuse tuturor automobilelor noi ce vor fi vândute în California începând cu anul 1996. Atât conectorul (interfața cu echipamentul de diagnosticare) cât și protocolul de comunicație sunt standardizate, ceea ce face posibilă dezvoltarea de echipament de diagnosticare universale. EOBD Versiunea europeană a standardului OBD-2 este denumită EOBD implementarea fiind obligatorie pentru toate automobilele noi produse începând cu 2001 pentru motoarele pe benzină și cu 2004 pentru motoarele diesel. Prezentare generală OBD-2 Termenul OBD-2 implică cerințe standardizate atât pe partea de hardware (electronică, conector) cât și pe partea de software (protocol de comunicație, parametrii măsurați). Pe scurt putem spune că standardul OBD-2 se referă la: conector protocol de comunicație mod de funcționare (informații/parametrii înregistrați și puși la dispoziția utilizatorului automobilului) Conectorul OBD-2 Standardul american SAE J1962, echivalent cu ISO 15031-3, prevede dimensiunile conectorului OBD-2 din vehiculului și pentru echipamentul de diagnosticare. De asemenea locația conectorului din vehicul este standardizată, astfel fiecare automobil ce respectă regulamentul/standardul OBD-2 permite accesul utilizatorului. Conectorul trebuie să fie situat în habitaclu, în zona volanului a tabloului de bord sau a consolei centrale. Accesul trebuie să se facă ușor, de pe scaunul conducătorului auto, locația preferată fiind între coloana de direcție și axa longitudinală a vehiculului. Accesul la conectorul OBD-2 din vehicul trebuie să se facă fără utilizarea unor instrumente speciale în cazul în care conectorul este acoperit de un capac de protecție. Amplasarea conectorului trebuie să permită montarea și demontarea echipamentului de diagnosticare cu o singură mână, în condiții de siguranță. Protocoale de comunicație utilizate pentru OBD-2 Interfața OBD-2 pentru majoritatea automobilelor poate utiliza unul din cinci protocoale de comunicație. Deducerea protocolului utilizat se poate face prin identificarea pinilor de pe conectorul OBD-2 al automobilului: SAE J1850 PWM Protocolul este utilizat în principal de către Ford Motor Company, viteza de transfer a datelor fiind de 41.6 kB/sec. Utilizează pinii 2 (+) și 5 (-) pentru transmiterea semnalelor. SAE J1850 VPW Este un protocol standard utilizat de către General Motors, viteza de transfer a datelor fiind între 10.4 și 41.6 kB/sec. De asemenea utilizează pinii 2 (+) și 5 (-) pentru transmiterea semnalelor. ISO 9141-2 Protocol utilizat cu precădere de către producătorii de automobile europeni, asiatici și Chrysler. Viteza de transfer a datelor este de 10.4 kBaud. Pentru comunicare utilizează pinul 7 (K-line) și opțional pinul 15 (L-line). ISO 14230 (KWP2000) Protocol similar cu ISO 9141-2. Pentru comunicare utilizează pinul 7 (K-line) și opțional pinul 15 (L-line). Viteza de transfer a datelor este cuprinsă între 1.2 și 10.4 KBaud ISO 15765 (CAN) Protocol CAN este produsul companiei Bosch și este larg utilizat în industria automobilelor. În funcție de viteza de transfer a datelor, pentru OBD-2, se poate utiliza CAN de 250 kBit/sec sau de 500 kBit/sec. Pentru transmiterea datelor se utilizează pinul 6 (CAN high) și 14 (CAN low). Începând cu 2008, toate vehiculele noi vândute în SUA sunt obligate să utilizeze protocolul CAN pentru OBD-2. Utilizarea unui protocol sau altul este decisă în principal de norma de poluare pe care o respectă un automobil. Odată cu înăsprirea limitelor de emisii poluante, cerințele OBD-2 sau modificat în sensul creșterii numărului de parametrii măsurați și a testelor efectuate. Aceste reglementări au obligat constructorii auto să utilizeze protocoalele de comunicație mai performante cu viteză de transfer a datelor mai ridicată. Astfel, odată cu normele Euro 4, protocolul de comunicație pentru OBD-2 este CAN, iar pentru vehiculele Euro 3 protocolul poate fi ISO 9141-2 sau ISO 14230 pentru automobilele europene și SAE J1850 pentru cele americane. Exemple de protocoale de comunicație pentru OBD-2: Automobil Motorizare Norme de poluare Protocol Dacia Logan 1.5 dCi 65 CP Euro 3 ISO 14230-4 (KWP FAST) Dacia Logan 1.6 MPI 90 CP Euro 4 ISO 14230-4 (KWP 5BAUD) Renault Megane 2 1.5 dCi 85 CP Euro 4 ISO 15765-4 (CAN 11/500) Mini Cooper 1.6 122 CP Euro 5 ISO 15765-4 (CAN 11/500) Opel Zafira EcoFlex 1.7 CDTI 125 CP Euro 5 ISO 15765-4 (CAN 11/500) Skoda Fabia 1.6 TDI 90 CP Euro 5 ISO 15765-4 (CAN 11/500) Determinarea protocolului de comunicare se face automat de către echipamentul de diagnoză auto (scantool), acestea fiind proiectate să comunice cu automobilul indiferent de protocol. Modurile de funcționare ale OBD-2 Comunicarea între echipamentul de diagnosticare și automobil, în cazul OBD-2, se face utilizând anumite servicii sau moduri de comunicare. Serviciile OBD-2 sunt numerotate de la 1 la 9 și sunt simbolizate $01, $02, ... $09. Fiecare serviciu are rolul de a extrage anumite informații legate de automobil. Serviciul $01 (Read real-time data) este utilizat pentru a citi date în timp real privind funcționarea motorului. Viteza cu care se face citirea datelor depinde de protocolul utilizat. De exemplu în cazul protocolului ISO 14230 (KWP 5BAUD) se pot citi până la 9 parametrii pe secundă iar în cazul protocolului ISO 15765 până la 55 parametrii pe secundă. Parametrii pot fi calculați de calculatorul de injecție sau pot fi măsurați de senzori. Serviciul $02 (Freeze frame data) este utilizat pentru a afișa parametrii motorului înregistrați în momentul în care a apărut un defect. Acești parametrii au rolul de al ajuta pe cel care efectuează reparația să pună un diagnostic cât mai bun. Numărul de parametrii înregistrați depinde în mare măsură de performanțele calculatorului de injecție. Serviciul $03 (Read stored fault codes) returnează codul defectelor confirmate ale motorului. Un cod de defect numit DTC este compus din o literă urmată de patru cifre: P – Powertrain(1) B – Body(2) C – Chassis(3) U – Network(4)0 – Generic 1 – Specific 2 – Rezervat SAE 3 – Rezervat SAE1 = Management emisii (Combustibil/Aer) 2 = Circuitul de injecție (Combustibil/Aer) 3 = Aprindere sau Rateu aprindere 4 = Controlul Emisiilor 5 = Viteza vehicul & Control Ralanti 6 = Calculator & Circuit Comandă 7 = Transmisie 8 = Transmisie 9 = Rezervat SAE 0 = Rezervat SAE (1) Powertrain - Categoria Sistemelor de Propulsie include motorul, transmisia precum și sistemele auxiliare asociate trenului de rulare. Ex. P0135 (O2 Sensor Heater Circuit) – defect al circuitului de încălzire al senzorului de oxigen (2) Body – În acestă categorie, Caroserie, sunt incluse sistemele, componentele care sunt prezente în general în habitaclu. Sistemele din acestă categorie sunt responsabile cu asistența pasagerilor în timpul deplasării, comfortul și siguranța acestora. Ex. B0028 (Right Side Airbag Deployment Control) – defect al sistemului de control al airbag-ului stânga (3) Chassis – Categoria Șasiu cuprinde sistemele care sunt în afara habitaclului. În acestă categorie de obicei sunt incluse sistemul de frânare, sistemul de direcție și suspensia. Ex. C0051 (Steering Wheel Position Sensor) – defect al sensorului de poziție pentru coloana de direcție (4) Network – Categoria rețea cuprinde funcțiile care sunt comune calculatoarelor și sistemelor aflate pe un automobil. Un exemplu este rețeaua de comunicare CAN. Ex. U0121 (Lost Communication With ABS Control Module) – defect ce reprezintă pierderea comunicării cu modulul de control al ABS. Serviciul $04 (Erase fault-codes and stored values) este utilizat pentru ștergerea codurilor de eroareprecum și a informațiilor asociate (freeze frame) Serviciul $05 (Read Lambda sensor self test results) este utilizat pentru raportarea stării de funcționare a senzorului de oxigen (sonda lambda). $01 – nivelul de tensiune la care se face tranziția între amestec bogat și amestec sărac $02 – nivelul de tensiune la care se face tranziția între amestec sărac și amestec bogat $03 – tensiunea minimă utilizată pentru calculul timpului de trecere între amestec sărac și bogat $04 – tensiunea maximă utilizată pentru calculul timpului de trecere între amestec sărac și bogat $05 – timpul în care se face tranziția de la amestec bogat la amestec sărac $06 – timpul în care se face tranziția de la amestec sărac la amestec bogat $07 – tensiunea minimă (utilizată pentru testarea senzorului) $08 – tensiunea maximă (utilizată pentru testarea senzorului) $09 – timpul între valorile tensiunilor de tranziție $0A – perioada semnalului Acest serviciu este utilizat pentru diagnosticarea problemelor apărute la senzorul de oxigen sau a deficiențelor amestecului aer-combustibil. Serviciul $06 (Read component monitoring self test) este utilizat pentru citirea rezultatelor testelor efectuate asupra diferitelor componente, ce au impact direct asupra emisiilor poluante. Rezultatelor cuprind de obicei o valoare minimă, una maximă și nivelul înregistrat în momentul citirii. Echipamente de diagnosticare OBD-2 Echipamentele de diagnosticare (în engleză scantool) sunt de mai multe tipuri. Cele mai simple sunt cele care citesc doar codurile de eroare (DTC). Echipamentele mai complexe, pe lângă codurile de eroare, citesc și parametrii automobilului în timp real (temperatură motor, turație motor, viteză vehicul, etc.), realizează teste pe diverse componente sau testează senzorul de oxigen. Aceste echipamente intră în categoria celor de sine stătătoare care se conectează la portul automobilului și furnizează informațiile dorite. Sursa: http://www.e-automobile.ro/categorie-diagnoza/5-obd-diagnoza-auto.html
  11. Definitie: Servodirectia are rolul de a facilita transmiterea miscarii volanului spre rotile masinii. Asigura un confort sporit in conducerea unui autovehicul mai ales la efectuarea manevrelor de parcare sau la viraje. In cazul unei defectiuni la sistemul de directie hidraulica (datorata, de exemplu, unei scurgeri de ulei) efortul necesar miscarii volanului va creste(„merge greu’’) iar soferul poate crede in mod eronat ca sistemul de directie nu mai poate fi actionat. Trebuie retinut faptul ca indiferent de situatia aparitiei unei defectiuni la asistenta hidraulica, intotdeauna exista o conexiune mecanica intre volan si rotile vehiculului, asigurand astfel posibilitatea controlarii directiei exclusiv manual si cu efort ridicat. Deci in nici un caz nu se poate spune „am ramas fara directie”. Sistemul de servodirectie hidraulica in varianta cea mai simpla se compune din: caseta de directie hidraulica cu cremaliera pompa de ulei servo (in acest exemplu cu fulie) rezervorul de ulei furtun intrare ulei in pompa furtun intrare ulei sub presiune in caseta furtun retur ulei bielete (brate) capete de bara coloana volanului … si altele in functie de complexitatea modelului Piesa cea mai importanta a sistemului de directie este caseta de directie, care poate fi: Caseta mecanica Caseta asistata – servodirectieservodirectia hidraulica – pentru a-si indeplini rolul, este ajutata de o pompa care mentine sub presiune uleiul servo. Pompa servo poate fi actionata de: motorul masinii (pompa mecanica) motoras electric (pompa electrohidraulica) servodirectia electrica (nu are circuitul de ulei) – utilizeaza un sistem electric (senzor – reductor – motoras) montat direct pe coloana volanului sau pe caseta de directie care in acest caz este mecanica. Fie ca este mecanica sau servo o caseta de directie poate fi: cu cremaliera cu sector de cremaliera si circulatie de bile cu sector de cremaliera, melc si rola Exista multe modele in functie de marca auto si de producator: ZF, TRW, Koyo, SMI, Saginaw, Delphi, Showa, Toyoda, Mando, Jtekt… Zona de lucru este considerata acea parte a casetei unde se creeaza presiune si unde este necesar ca simerigurile, segmentii, garniturile..etc sa asigure etanseitatea. La fel si in zona distribuitorului. La caseta mecanica, atunci cand se roteste din volan miscarea se transmite prin coloana volanului la axul pinionului care deplaseaza cremaliera spre dreapta sau stanga si odata cu ea bieletele care mai departe, prin capetele de bara, misca rotile masinii. Ca aceasta miscare sa fie usurata s-a adaugat pinionului un sistem de valve (distribuitor), rezervorul de ulei, pompa de ulei servo si conductele necesare. Vorbim astfel despre servodirectia hidraulica. Cand se roteste volanul spre dreapta, se aplica un moment de torsiune care deschide valvele distribuitorului, permitand uleiului sa ajunga prin conducta respectiva in camera 1 unde presiunea creste si impinge pistonul (care separa etans cele doua “camere de lucru”) spre stanga. Cand pistonul se deplaseaza impins de uleiul sub presiune din camera 1, atunci uleiul din camera 2 iese pe cealalta conducta si se intoarce la rezervor printr-o alta valva de la distribuitor. Cand se roteste din volan in cealalta directie atunci pistonul este impins de presiunea din camera 2 si uleiul iese din camera 1. In functie de rezistenta opusa de roti valvele se deschid/inchid mai mult sau mai putin, asigurand presiunea de ulei optima pentru a misca rotile cu mare usurinta. Sursa: http://www.trami.ro/servodirectia/
  12. Madalin

    săracul..............
  13. Definitie: Bateria auto este o baterie de acumulatoare, componentă a vehiculelor cu motor cu ardere internă sau motor electric ce produce și cedează energie electrică necesară pentru ca motorul să pornească și pentru a alimenta consumatorii electrici. O baterie auto îndeplinește următoarele: alimentează demarorul în faza de pornire a motorului alimentează bujiile în timpul funcționării motorului (sau alimentează motorul în cazul mașinilor electrice) oferă curent consumatorilor electrici când alternatorul nu funcționează sau nu este cuplat de releul mașinii alimentează cu energie electrică sistemele electronice care sunt active întotdeauna (memoriile modulelor electronice de control, alarme, etc.) Este obligatoriu ca bateria auto să funcționeze în parametrii normali indiferent de plaja de temperaturi în care rulează. La temperaturi extrem de scăzute (-30 °C) bateria trebuie să pornească motorul, la fel și când este foarte cald (până la 70 °C). Așezarea bateriei se face deobicei în compartimentul motor, dar în funcție de automobil poate să difere (portbagaj, sub scaunul dreapta-față etc.) și trebuie să țină cont de următoarele: lungimea cablurilor de alimentare a demarorului, asigurarea temperaturii normale de funcționare, protecție împotriva vibrațiilor precum și acces ușor în vederea verificării și a unei eventuale înlocuiri. Functionare O baterie auto este alcătuită din mai multe celule galvanice, care se mai numesc și pile electrice. Bateria funcționează la bază pe principiul lui Volta: acesta spune că între două metale diferite scufundate în electrolit (lichidul care permite conductibilitatea curentului electric) există o tensiune electrică. Bateria auto pe bază de plumb este formată din 6 acumulatoare (celule, pile electrice) legate în serie. Fiecare celulă generează o tensiune aproximativă de 2.12 V, tensiunea totală a bateriei de acumulatoare în gol fiind de 6 x 2.12 = 12.72 V (pentru o baterie complet încărcată). Cele două piese metalice din fiecare celulă a bateriei se numesc electrozi; electrodul pozitiv poartă denumirea de catod iar cel negativ se numește anod. Electronii și electrolitul produc anumite reacții chimice care generează energia electrică, astfel, bateria din energia chimică produce curent continuu. În general, automobilele cu motor termic sunt echipate cu baterii pe bază de plumb. Datorită prețului relativ scăzut și a curentului mare generat, bateriile cu plumb sunt cele mai utilizate pentru alimentarea circuitului electric al automobilului. Însă în ultima perioadă tehnologia AGM, pe bază de gel, își face simțită prezența pe piața acumulatorilor auto. Celulele bateriei auto conțin: un electrod negativ din Plumb poros electrolit din acid sulfuric (H2SO4) și apa un electrod pozitiv din Bioxid de plumb Reacțiile chimice ce au loc în fiecare celulă (acumulator) în timpul descărcării: La catod (+) PbO2 + 3h- + H2SO4- + 2e- <--> PbSO4 + 2H2O La anod (-) Pb + HSO4- <--> PbSO4 + H+ + 2e- General PbO2 + Pb + 2H2SO4 <--> 2PbSO4 + 2H2O Când bateria produce curent electric cei doi electrozi și acidul sulfuric se transformă în sulfat de plumb și respectiv apă. Densitatea electrolitului arată clar starea de încărcare a bateriei. Când bateria auto este încărcată în totalitate, acidul sulfuric din electrolit este în proporție de 38%, restul fiind apă. Se cunoaște că acidul sulfuric are densitatea mai mare decât apa, deci cu cât există mai mult acid sulfuric, cu atât este mai mare densitatea electrolitului. Densitate electrolit [g/cm3] Tensiune celulă [V] Tensiune baterie [V] Stare de încarcare [%] 1.28 2.12 12.72 100 1.24 2.08 12.48 70 1.20 2.04 12.24 50 1.15 1.99 11.94 20 1.12 1.96 11.76 0 Sursa: https://ro.wikipedia.org/wiki/Baterie_auto
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.