Jump to content

Este urgentă revenirea la fundamental în școli, altfel creăm generații întregi de copii care sunt formați intelectual pe o bază foarte fragilă


FROG ZEW
 Share

Recommended Posts

Daniel-Funeriu-la-UVT.jpg?fit=814%2C555&ssl=1

 

„Toate competențele „soft” se pot învăța, se pot preda și atunci când faci materiile fundamentale, dar materiile fundamentale nu pot fi predate când le predai copiilor soft skills”, spune Daniel Funeriu, fost ministru al Educației, într-un interviu pentru platforma studențească Media Hub UVT, de la Universitatea de Vest din Timișoara.

 

Funeriu spune că „este urgentă revenirea la fundamental în școli” și explică de ce vede ca pe o „capcană pedagogistă” abordarea conform căreia „nu mai trebuie să dăm informații, pentru că și le pot găsi pe internet și că trebuie să le dăm competențe”.

 

Redăm opinia lui Daniel Funeriu:

 

„Este urgentă revenirea la fundamental în școli. Numărul de ore pe care un copil le petrece în școală e limitat și întrebarea este ce-i oferi copilului în acele ore? Și veți vedea tot felul de ciudați, mai ales prin Parlament, care vă spun „trebuie educație verde”. Mi se pare că Iohannis a dat acum că se face educație pentru mediu. Vin alții – „educație sexuală, că nu știu ce”, sau vin alții – „educație financiară”… Păi, frate, le faci pe toate astea, dar matematică când faci? Fizică când faci? Istorie, chimie, română, gramatică? Pentru că, vedeți dumneavoastră, toate acestea se numesc soft skills. O vă spună toți marii pedagogi ai nației, „domne, sunt importante aceste soft skills pentru că mergi pe piața muncii, tre să fii generalist să poți să sari de la una la alta”… Da, numai că, vedeți dumneavoastră, toate aceste soft skills se pot învăța, se pot preda și atunci când faci materiile fundamentale, dar materiile fundamentale nu pot fi predate când le predai copiilor soft skills. Eu cred că transferând din timpul copilului petrecut la școală, din orele de la științe fundamentale, matematică, fizică, chimie, umanioare, istorie, geografie și arte, transferând spre astfel de soft skills-uri, de fapt creăm generații întregi de copii care sunt formați intelectual pe o bază foarte fragilă.

Franța este un foarte bun exemplu. Vă dați seama, a scos matematica din liceu! Matematica nu mai este obligatorie în liceu. (n.red. în anul 2023 fiind programată reintroducerea Matematicaii la toate clasele). Franța este o țară care și-a demolat propriul sistem educațional, care era fantastic în anii 80, făcând tot felul de inovații de genul ăsta. Vă invit să citiți rapoartele testelor PISA din 2018 unde țările care au performat cel mai bine sunt țările care niciodată nu s-au dezis de fundamental.

Era un tânăr care spunea la un moment dat „domnule, școala ne învață chestii de la 1.900 păi, să știți că teorema lui Pitagora nu s-a schimbat din 1.900 încoace. Sigur, sunt chestii care merg în pas cu vremea, trebuie updatate, trebuie tot timpul schimbate lucrurile, dar adevărurile științifice, adevărurile filozofice sunt chestiuni imuabile.

 

Trebuie tratate diferit pentru că mintea copiilor de azi e diferită de mintea copiilor din trecut, posibilitățile pe care le au oamenii astăzi sunt diferite, dar nu trebuie să cădem în capcana pedagogistă că nu mai trebuie să dăm informații, pentru că și le pot găsi pe internet și că trebuie să le dăm competențe. (…) Hai să fim înțeleși, competențe fără cunoștințe nu există. Nu poți să creezi o competență, dacă n-ai cunoștințe.

 

Și o mare parte din tinerețe, din adolescență, cred că creierul este formatat astfel încât să acumuleze cunoștințe, după care, sigur, de la o anumită vârstă pot să începi, pe baza cunoștințelor pe care le ai, să-ți formezi anumite competențe. Vorbim de gândire critică. Păi, să mă ierte Dumnezeu, dar vă imaginați un copil de clasa a III-a, spunând doamna, dar de ce 6 x 6 = 36? Sigur, gândirea critică este esențială, dar îi invit pe apostolii gândirii critice să-și formeze înainte de toate gândirea. Sigur că lucrurile trebuie predate diferit – nici eu nu știu exact cum trebuie făcut, pentru că lucrurile se schimbă foarte repede, însă nu cred că trebuie să renunțăm la transferul de cunoștințe.

 

Chiar învățatul pe de rost. Nu sunt un apologet al învățatul lui pe de rost, dar n-am cunoscut niciun chimist care n-a învățat pe de rost tabelul lui Mendeleev. Și nu cred că există un singur om pe lumea asta, fie el și un laureat nobel de chimie care copil fiind, s-a trezit spunând, „genial, mă duc să învăț pe de rost tabelul lui Mendeleev”! Nu! A învățat, probabil, de forță că l-a forțat careva la școală să învețe tabelul lui Mendeleev. Deci de-aia eu tot spun să revenim la fundamental, pentru că prea o luăm undeva pe un teren, era să zic pe arătură, dar e un teren foarte nearat și foarte periculos. (…)

Deci în educație sunt pentru o revenire la fundamental. În științele exacte, umanioare, arte trebuie să inovăm. Sunt un cercetător, cred că trebuie să inovăm în toate domeniile, dar să păstrăm măsura lucrurilor”.

 

Sursa

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.