Jump to content

Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic Unirea din Pașcani


FROG ZEW
 Share

Recommended Posts

daniela-orasanu-protv.png

 

Directoarea Colegiului Tehnic Unirea din Pașcani, Daniela Orășanu, atrage atenția asupra examenului de la finalul clasei a VIII-a: „Este irelevant examenul de evaluare națională, pot s-o spun convinsă”, a declarat directoarea în cadrul emisiunii „În fața ta”, de la Digi 24.

 

Recomandarea OECD pentru examenul românesc de la clasa a VIII-a: să includem și notele din clasele a VII-a și a VIII-a într-un portofoliu educațional, în plus față de Evaluarea Națională multidisciplinară

 

Evaluarea Națională este un examen pe care îl dau elevii la final de clasa a VIII-a, la limba română și matematică și care nu are notă de trecere. Toți elevii, indiferent de medie, ocupă un loc la un liceu prin repartizare computerizată, pentru că învățământul este obligatoriu: 12 ani sau 13 în cazul învățământului la seral, potrivit Legii Educației.

 

„Este irelevant examenul de Evaluare Națională, pot s-o spun convinsă, clar. E nevoie de o resetare urgentă a tipurilor de examen de evaluare în țară, a spus directoarea Colegiului Tehnic Unirea din Pașcani, Daniela Orășanu, premiată la Gala MERITO 2024, „Directorul Anului”.

 

Întrebată cu ce ar putea fi înlocuit examenul, Daniela Orășanu a spus: „Să fie un proces. Eu cred că în România sunt foarte multe examene.

Sunt foarte multe examene pentru că părinții cumva nu știu să-și definească succesul și-l înlocuiesc cu medii și cu diplomele copiilor. Le dăm copiilor tot felul de examene ca să-i dăm o mulțumire părinților și să-l lăsăm pe părinte că e liniștit acolo. «Copilul e ok, înseamnă că dacă are 10 bine». Nu. Evaluarea cred că ar trebui să fie un proces în sine. Nu într-o zi, nu pe o anumită materie. Știți cum vin copiii în clasa a IX-a și copii buni, copii cu medii foarte mari.. Habar nu au fizică, chimie, biologie.

 

Digi24: Pentru că au învățat doar română și matematică într-a VIII-a nu se mai face niciun fel de altă materie, în afară de cele pentru examen?

Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Unirea din Pașcani: Da, da. Și nu e în regulă. Lucrul ăsta nu e deloc în regulă așa”.

 

Informații de context

 

Pe 11 septembrie 2025, ministrul Daniel David a spus la Radio Iași că „nu se pune problema în viitorul apropiat să modificăm Evaluarea Națională” și că „dacă anul viitor reușim să ne stabilizăm, putem să ne punem la masă cu toții să ne gândim ce facem peste doi-trei ani cu Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a”.

 

În luna aprilie, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a spus, la MetropolaTV, că simulările examenelor naționale și examenele în sine, în acest moment, nu se mai pretează la rețete. „Ultimul lucru pe care ni-l dorim este să producem învățare prin rețete, prin șabloane”, a afirmat acesta.

Mulți profesori de diverse discipline spun în spațiul public că Evaluarea de clasa a VIII-a trebuie regândită.

 

Profesorul Radu Bereteu, spun că: În momentul în care, la clasa a VIII-a, dai Evaluarea Naţională doar la Română și Matematică, noi avem un blocaj. Trebuie regândit puţin, să dăm câte puţin din fiecare.

 

Și Luciana Jinga, cercetător Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului a spus că: „elevi de liceu mi-au spus că nu au învățat Istorie la clasa a VIII-a pentru că s-au pregătit pentru Evaluarea Națională, la română și matematică. Ar trebui să vedem ce se întâmplă cu disciplina „Istorie” și cum reformulăm examenele”.

 


Oana Fotache, profesor universitar spune că „avem multe manuale, metode noi, dar o Evaluare Națională și un Bacalaureat atât de rigide, care încurajează memorarea unor scheme și reproducerea lor”.

 

Sursa

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.