Jump to content

[8 martie] 1917 - moartea lui Ferdinand von Zeppelin


BIS aka OldNab
 Share

Recommended Posts

Imagini pentru ferdinand von zeppelin

 

 

 

 

 

Contele Ferdinand von Zeppelin a creat la începutul secolului XX dirijabilul utilizat şi ca aeronavă de război în Primul Război Mondial, numele său fiind preluat în 1968 de legendara trupa britanică rock Led Zeppelin şi din 2007 de cel mai sofisticat device audio din lume. Dar cum a intrat numele celebrului conte în istoria aviaţiei, a rockului şi a tehnologiilor moderne?

 

Înainte ca avioanele să cucerească înălţimile, pe cer a zburat o altă maşinărie, de formă unui trabuc gigantic, care a stârnit uimirea, admiraţia şi interesul multora. Dirijabilul sau zeppelinul, de fapt un balon clasic cu aer cald, dar mult mai sigur şi mai manevrabil, a fost folosit în scopuri militare şi la transportul de persoane sau mărfuri timp de aproape patru decenii începând din anii 1900, dar a fost detronat definitiv de apariţia avionului şi după o serie de accidente care au culminat în 1937 cu catastrofa celebrului LZ-129 Hindenburg, cel mai mare strato-cruiser construit vreodată.

 

Contele Ferdinand von Zeppelin a renunţat în 1890 la o carieră militară de invidiat. Ajunsese general de brigadă în armata germană, dar dorea să se dedice ingineriei şi cercetărilor în ştiinţa aeronauticii fiind interesat în mod special de posibilităţile militare ale noii tehnologii de zbor.

 

Spera să construiască o aeronavă care să poată fi dirijată şi să transporte bombe. Din fericire, fusese descoperit şi procedeul prin care aluminiul putea fi produs în cantităţi industriale, o bună oportunitate pentru cei care încercau să construiască un aparat de zbor mai greu decât aerul.

 

În doar 5 ani, contele von Zeppelin a construit un dirijabil, care avea la baza planurile inventatorului croat David Schwarz, cu schelet de aluminiu şi caroserie din material textil care acoperea 17 compartimente uriaşe umplute cu hidrogen. Prima aeronava s-a numit LZ-1, Luftshiff Zeppelin, avea lungimea de 128 metri şi forma amuzantă a unui enorm trabuc, unii spuneau că ar fi semănat cu un cârnat umflat, era propulsată de două motoare de automobil pe benzină de câte 14,7 cai putere şi putea zbura şi ateriza în relativă siguranţă.

 

În 1900 Zeppelin a zburat personal cu dirijabilul creat de el.

 

S-a ridicat la 400 de metri înălţime şi a parcurs în 18 minute 6 km pe deasupra lacului Constanţa, Bodensee, de la graniţa dintre Germania şi Elveţia, cu viteza maximă de 29 de kilometri pe oră.

 

A aterizat în siguranţă cu cele cinci persoane care se aflau la bord, totul fusese un mare succes.

 

Au urmat dificultăţi financiare şi abia după şase ani a fost construită o nouă aeronavă cu care a Zeppelin făcut câteva zboruri de succes, a traversat chiar Elveţia în 12 ore, contele fiind lăudat şi de criticii săi, decorat de societatea de inginerie şi a primit o jumătate de milion de mărci din partea guvernului. Zeppelin devenise un erou naţional.

 

Şi-a creat o companie proprie şi a deschis mari uzine de producţie, dirijabilele era însă destul de fragile pentru că zborul sau aterizarea lor erau afectate de vremea rea. Contele, interesat şi de alte tipuri de aeronave, a inventat şi a construit apoi un aeroplan enorm de tip Gotha, prototipul primelor avioane de bombardament din lume, şi tot în uzinele sale s-a construit şi Zeppelin-Staaken R.VI., un avion realizat din lemn şi care avea nevoie de un echipaj format din 50 de persoane pentru a fi pilotat.

 

În vara anului 1914 izbucnise Primul Război Mondial şi armata germană avea nevoie de aeronave, zepelline şi avioane, pe care l-a şi cumpărat de la von Zeppelin. Contele nu a trăit însă să vadă succesul, şi apoi eşecul principalei sale creaţii, a murit la Berlin în martie 1917 în timpul unei operaţii.

 

În aproape patru decenii, uzinele Luftschiffbau Zeppelin GmbH au produs 119 astfel de aparate de zbor, care aveau seria de la LZ 1 la LZ 130.

 

Primele au fost construite pentru armata germană şi din aceste aeronave urmau să fie lansate primele bombardamentele asupra unor ţinte civile în timpul Primului Război Mondial.

 

Zeppelinul a adus războiul în Marea Britanie. Apariţia sa pe cer în 19 ianuarie 1915 a reprezentat un şoc enorm pentru englezi. Au fost bombardate oraşele Great Yarmouth şi King’s Lynn şi au urmat şi altele care au ucis în total 1.500 de englezi.

 

În 29 ianuarie 1916 Germania a efectuat primul raid aerian cu zeppeline deasupra Parisului.

 

În vara anului 1916 un zeppelin care a decolat din nordul Bulgariei, aliată a Germaniei, a bombardat Bucureştiul, fiind lovită stradă Covaci. Spre surpriză tuturor, a revenit şi a doua zi, dar a fost avariat de artileria română şi s-a întors cu greu pe malul bulgăresc al Dunării. Toată povestea a fost consemnată de Constantin Sapatino, un tânăr cercetaş, erou al Primului Război Mondial.

 

Zeppelinul devenise o redutabilă maşină de război. Pentru producţia lor, la construcţia camerelor cu hidrogen, erau folosite şi intestine de vacă şi se spune chiar că la un moment dat germanilor le-a fost interzis să mai mănânce sau să producă orice soi de cârnat şi fiecare măcelar avea datoria să predea statului toate intestinele vitelor sacrificate. Dirijabilele s-au dovedit însă o ţintă aeriană uşoară şi explozivă la propriu, circa 40 fiind doborâte în timp ce zburau deasupra Londrei, şi armata germană a renunţat complet la utilizarea zeppelinelor, din cauza vulnerabilităţii lor în faţă nou-apărutelor avioane şi a armelor de foc.

 

Zeppelinele au continuat să fie utilizate doar în serviciul civil. Începând din 1928, făceau chiar curse regulate între Germania, Statele Unite ale Americii şi Brazilia, dar ajunseseră şi pe toate  continente, chiar si deasupra României.

 

Au parcurs în total milioane de mile, au stabilit premiere absolute şi stârneau entuziasmul general ori de câte ori enorma navă apărea pe cer.

 

Erau cel mai modern şi mai rapid, dar exclusiv,  mijloc de transport al timpului şi se putea călători în conditii de lux. Călătoria dura doar trei zile, în comparaţie cu şapte, cât dura cea pe mare.

 

În octombrie 1929, presa din Sibiu vuia. Trecuse un zeppelin pe deasupra oraşului, era de fapt un zbor ce traversa întreaga Românie.

 

Sibienii l-au aşteptat cu multă veselie, s-au suit pe acoperişul clădirilor mai înalte, făcând din acest moment al trecerii zeppelinului deasupra Sibiului un adevărat eveniment local. Şi nu era primul zbor, în 1904 primul zeppelin trecuse deasupra Sibiului, fiind dirijat de prinţul Frederick al Prusiei.

 

LZ-127 Graf Zeppelin a deschis în 1928 seria zborurilor transatlantice, parcurgând distanţa dintre Friedrichshafen din Germania şi Lakehurst în SUA în aproape 112 ore.

 

În 1929 cu acelaşi dirijabil, condus chiar de Dr. Hugo Eckner, managerul companiei care le producea, şi un experimentat pilot, pentru prima dată în istorie un grup 60 de persoane a înconjurat lumea cu o aeronavă. În acestă calatorie în jurul lumii s-au parcurs peste 21 de mii de mile în cinci etape.

 

Grace Drummond Hay, singura femeie de la bord, era ziaristă angajată a unui ziar deţinut de William Hearst, care sponsorizase călătoria în schimbul obţinerii exclusivităţii dreptului de a publica articole, iar relatările ei publicate pe tot parcursul voiajului au avut un enorm succes la public. Povestea călătoriei în jurul lumii a mai fost spusă încă odată de filmul Farewell, prezentat în 2009 la Festivalul de Film de la Amsterdam, prin imagini de arhivă filmate şi mărturii consemnate chiar de ziaristă de la bordul zeppelinului.

 

În 1931 acelaşi zeppelin având la bord echipamente şi o echipă de oameni de ştiinţă, a făcut o expediţie ştiinţifică de trei zile deasupra Zonei Arctice. Zborul a fost finanţat, ca şi multe altele, de filateliştii pasionaţi din toată lumea căci evenimentele de acest fel erau tema multor emisiuni filatelice. Graf Zeppelin care transporta 50 de mii de scrisori, astfel timbrate, a făcut o aterizare pe apă lângă un spărgător de gheaţă sovietic, care avea şi el la bord o astfel de corespondenţă, şi s-a făcut schimb de scrisori. Timbrele de pe plicuri au devenit apoi rarităţi mult râvnite în lumea filateliştilor.

 

Epoca zeppelinelor a fost marcată dramatic de catastrofa dirijabilul LZ-129 Hindenburg din anul 1937.

 

Era un aparat enorm, de 245 de metri lungime şi cu diametru de 42 metri, şi se află în al doilea an de zboruri civile. Luxoasa aeronavă plecase în 3 mai de la Frankfurt spre SUA, cu 97 de persoane la bord, şi traversase cu bine în aproape trei zile Oceanul Atlantic. Urma să facă 10 astfel de curse între Europa şi America. În 6 mai 1937 era aşteptat cu nerăbdare de presă şi de un public numeros, dar în timp ce încerca să aterizeze a fost cuprins de flăcări şi s-a prăbuşit chiar deasupra bazei aviaţiei navale Lakehurst din New Jersey şi 36 de persoane au murit în catastrofă. Cazul a fost şocat opinia publică, a fost foarte mediatizat şi atras atenţia publicului timp de mai mulţi ani cât au durat investigaţiile în care s-au emis nenumărate ipoteze, dar cauzele accidentului dirijabilului Hindenburg nu au fost niciodată elucidate şi s-a pierdut definitiv incredera în acest tip de aeronava.

 

Ultimul zeppelin fabricat a fost LZ-130 Graf Zeppelin II care nu a intrat niciodată în serviciul comercial fiind dat la topit, împreună cu fratele sau mai mic Graf Zeppelin I care străbătuse deja peste un milion de mile, la ordinul lui Hermann Gorring pentru a fi recuperat duraluminiul, izbucnise deja al Doilea Război Mondial şi Germania avea mare nevoie de noi avioane de luptă. Epoca zeppelinelor aspusese.

 

Astăzi, mici zeppeline fac senzaţie şi formă lor alungită stârneşte încă admiraţia şi chiar amuzamentul când sunt văzute pe cer, fiind folosite pentru mesaje publicitare sau în zboruri de agrement care nu sunt deloc ieftine, o călătorie poate ajunge şi la 1000 de dolari.

 

O istorie a lor poate fi mai bine cunoscută la Muzeul Zeppelinelor din Friedrichshafen, pe malul Lacului Bodensee, găzduit chiar de localitatea unde s-au aflat celebrele uzine ale contelui, rase de pe faţa pământului în aprilie 1944 de bombardamentele aliatilor în al Doilea Război Mondial.

 

În anii 1960, rockul trecuse oceanul şi făcea furori şi în Marea Britanie. Inspirat de rock and roll-ul american, se născuse şi rockul britanic prin The Beatles, The Who şi The Yardbirds.

 

În 1966 Keith Moon, bateristul deja celebrei trupe The Who, împreună cu Jimmy Page, de la The Yardbirds, şi alţi trei muzicieni, John Entwistle, John Paul Jones şi Jeff Beck, au înregistrat o piesă numită "Beck's Bolero", despre care Moon, căruia nu-i fusese pe plac, a spus că „se va prăbuşi de pe cerul rockului ca un zepellin de plumb”, „crash like a lead zeppelin".

 

Expresia a plăcut şi a intrat în limbajul rockerilor pentru concertele cu care o dădeau în bară. Doi ani mai târziu chitaristul Johnny Page a folosit această metaforă pentru a da numele noii sale trupe formate împreună cu Robert Plant-voce, Lohn Bonhan-baterie şi John Paul Jones-bass,clape. Dar, cum totuşi nu doreau să se creadă că ar dori să o dea în bară, şi-au spus nu Lead Zeppelin, ci simplu Led Zeppelin.

 

Şi nu s-au prăbuşit deloc. După un an, fiind in turneu în SUA, urcau cu primul lor album Led Zeppelin I în U.S. Top Ten,  în timp ce un juriu BBC care a asistat la o audiţie radio a catalogat muzica lor drept neconvingătoare şi învechită. Şi următorul album, Led Zeppelin II, a fost un succes instant, fiind în topurile americane timp de două luni de la lansare şi şapte săptămâni pe primul loc. Au urmat concerte, turnee, albume, succes la public, dar şi comercial.

 

Odată cu lansarea celui de-al patrulea album în 1971, Led Zeppelin încep să atragă atenţia presei şi prin stilul de viaţă rebel şi extravagant. După o perioada tulbure, în care Robert Plant îşi pierde un fiu şi are un accident grav de maşină, pe 25 septembrie 1980 John Bonham a fost găsit mort, după o beţie cruntă. Curând, membrii Led Zeppelin au anunţat că se destramă nemaiputând continuă fără Bonham. Jimmy Page și Robert Plant încep cariere individuale. S-a mai reunit sporadic după aceea, ultima dată în 2007 la Londra pentru un concert.

 

Au scos 10 albume şi au vândut peste 200 de milioane de exempare, au primit nenumarate premii între care de cinci ori Diamond Albums, în 2005 American Music Award şi Grammy Lifetime Music Award şi în decembrie 2012 au fost recompensaţi cu Kennedy Center Honors, cele mai prestigioase premii culturale din SUA. Atunci au fost invitaţi şi de preşedinte Barack Obama care le-a cerut, în glumă, membrilor trupei, legendari pentru excesele lor din anii '70 când erau responsabili de distrugerea camerelor de hotel în care erau cazaţi în timpul concertelor, să nu distrugă şi Casă Albă.

 

Unii consideră că Led Zeppelin au redefinit stilul de viaţă rock'roll fiind una dintre cele mai inspirante şi inovatoare trupe ale secolului XX, au cântat hard rock şi heavy metal, blues rock şi folk rock.

 

Alţii spun chiar că trupa numită şi Zeppelin von Rock ar fi cea mai bună formaţie hard-rock din toate timpurile.

 

Dar rockul, şi muzica în general, trebuie să sune cât mai bine şi iată că a apărut, acum câţiva ani, un device elegant, simpatic şi, se spune, cel mai avansat tweak disponibil care funcţionează cu iPhone, iPad şi iPod Touch.

 

Construit parţial din fibră de sticlă, sistemul audio a fost primul compatibil cu noul standard Apple AirPlay şi permite oricărui PC, Mac, iPhone sau iPad să transmită muzică wireless.

 

Inginerii pot concepe cele mai sofisticate device-uri, dar şi forma, culoarea şi numele vând bine produsul. Aşa că designerii au ales pentru cel mai talentat device audio celebra formă alungită a unui dirijabil şi i-au pus exact acelaşi nume notoriu.... Zeppelin.

 

E cert acum că dramatica poveste a celebrului aparat de zbor şi forma sa inedită au fost decisive pentru intrarea zeppelinului în istorie.

 

 

SURSĂ: TVR.

Edited by BIS aka OldNab
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.