Jump to content

Bazele Mecanicii Auto - Turbina


Madalin
 Share

Recommended Posts

ERB0X4y.jpg

 

  • Definiţie: Aceasta este o piesa anexata motorului ce are rol supra-alimentare, adica de inductie fortata de aer in admisie.

 

 

Cum se face o turbina?

 

Daca vorbim de o turbina moderna, aceasta se realizeaza dintr-un ax care are la ambele capete doua roti turbionare. Acestea sunt introduse intr-o carcasa de tip melc si sunt destinate pentru conducerea gazelor de evacuare si a aerului de admisie. 

 

 

Cum functioneaza turbina?

 

Turbina este conectata la galeria de evacuare a motorului printr-o flansa. Pe aici trec gazele rezultate in urma procesului de ardere si invart una din rotile turbionare dupa care ies catre traseul de esapament.

Rotile turbionare sunt unite printr-un ax care se invarte pe niste rulmenti. Astfel, odata ce una din roti este angrenata de gazele de evacuare, a doua este rotita in mod gratuit. A doua are rolul de compresie si atrage in melc aerul din atmosfera care este comprimat si dus sub presiune intr-un intercooler, in galeria de admisie a motorului, unde intra in camera de ardere.
Astfel, gazele care ies din motor invart turbina si energia termica este transformata in energie cinetica.

 

 

De ce se strica o turbina?

 

Stim cu totii ca daca sunt mai multe piese in miscare, probabilitatea de a se strica este mai mare. Din cauza vitezei foarte mari de rotatie, axul central care angreneaza rotile turbionare este cel mai expus la defectiuni din cauza ca incepe sa aiba joc, iar rulmetii cedeaza. Pe langa cea mai comuna cauza a defectarii acestui sistem, mai pot ceda si valvele Wastegate, care regleaza presiunea gazelor de evacuare, ruperea palelor rotilor turbionare, etc.

 

Din ce este facuta o turbina?

 

O turbina moderna este realizata dintr-un ax cu doua roti turbionare la ambele capete. Acest ansamblu este introdus intr-o carcasa care are forma unui melc dublu. Cele doua roti turbionare sunt una pentru gazele de evacuare, cu pale special gandite sa prinda viteza mare, si cealalta este pentru aerul din admisie, cu pale speciale pentru a comprima aerul.

 

Carcasa in forma de melc dublu are doua intrati si doua iesiri.

 

Cele doua intrari sunt una pentru aerul de admisie, una pentru gazele de evacuare ale motorului. Iesirile sunt la fel, una pentru iesirea aerului comprimat spre motor si una pentru iesirea gazelor de evacuare spre toba de esapament. Adica un melc este strict pentru aerul atmosferic, celalalt pentru gazele de evacuare.

 

 

Cum functioneaza o turbina?

 

Turbo-compresul este conectat printr-o flansa la galeria de evacuare a motorului. Pe aici trec gazele ce survin in urma procesului de ardere interna si intra printr-o intrare in turbina, invartind una din rotile turbionare, dupa care ies pe iesirea cealalta a melcului, ajungand in traseul de esapament.

Cele doua roti turbionare sunt unite printr-un ax din otel care se invarte pe niste rulmenti. Asadar, odata una din roti angrenata si invartita de gazele de evacuare, o invarte si pe cea de-a doua. A doua este de compresie si atrage in cel de-al doilea melc aerul din atmosfera, pe care il comprima si il scoate pe iesirea sub presiune, ducandu-l ulterior printr-un traseu si intercooler in galeria de admisie a motorului, unde intra in camera de ardere.

Cu alte cuvinte, gazele care ies din motor invart turbina si transforma energia termica in energie cinetica. Turbina mai departe invarte o alta roata care comprima aerul si il introduce fortat in motor. Un sistem pe cat de simplu, pe atat de eficient, deoarece foloseste o resursa care oricum este eliminata pe evacuare, respectiv gazele de ardere.

 

Sursa: https://www.cars.ro/utile/ce-este-cum-functioneaza-turbina-masina-14468.html

Link to comment
Share on other sites

  • .Vlad locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.