Jump to content

Organizarea și funcționarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului


Madalin
 Share

Recommended Posts

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 267 din 17 martie 2021 a fost publicată Hotărârea nr. 315/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.

Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului are următoarele atribuții generale:

 

– inițiază, elaborează și promovează proiecte de acte normative;

– fundamentează, elaborează și propune proiectul de buget pentru alocarea resurselor financiare necesare funcționării sale;

– asigură administrarea proprietății statului în domeniile coordonate;

– participă la fundamentarea și la elaborarea strategiei și a programului de reforme economico-sociale ale Guvernului;

– elaborează politici publice privind creșterea economică din domeniile coordonate;

– inițiază, negociază și participă, din împuternicirea Guvernului, la încheierea de convenții, acorduri și alte înțelegeri internaționale de natură economică;

– încheie tratate internaționale;

– este coordonator al politicilor naționale în domeniul pieței interne;

– încheie documente de cooperare internațională care nu sunt guvernate de dreptul internațional;

– reprezintă interesele statului în diferite organe și organisme internaționalee;

– sprijină activitatea asociațiilor profesionale, patronale și sindicale din domeniile sale de activitate și asigură dialogul permanent cu acestea, cu mass-media și cu societatea civilă;

– asigură relația cu Parlamentul, Consiliul Economic și Social și exponenți ai societății civile;

– elaborează, actualizează și implementează permanent sistemul informatic în domeniile coordonate;

– asigură îndeplinirea, în domeniul de competență, a obligațiilor decurgând din calitatea României de stat membru al UE, inclusiv în ceea ce privește transpunerea și/sau crearea cadrului juridic de aplicare directă a actelor juridice obligatorii ale UE;

– gestionează resursele financiare în domeniile coordonate și controlează modul de utilizare a acestora;

– asigură protecția informațiilor clasificate, prevenirea și combaterea terorismului, implementarea cerințelor Organizației Tratatului Atlanticului de Nord și ale UE, în domeniile de competență;

– realizează activități de control operativ la operatorii economici din domeniile de competență;

– colaborează cu instituțiile de specialitate pentru formarea și perfecționarea pregătirii profesionale a personalului din sistemul său;

– organizează seminare și cursuri de pregătire profesională de specialitate în domeniile coordonate;

– asigură implementarea obligațiilor derivând din implementarea Strategiei naționale anticorupție;

– asigură legătura operativă cu personalul desemnat de minister care își desfășoară activitatea la Reprezentanța Permanentă a României pe lângă UE;

– acționează pentru dezvoltarea comerțului exterior și a cooperării economice internaționale a României;

– asigură dialogul instituțional cu partenerii externi în domeniul economic;

– asigură aplicarea prevederilor legale cu privire la modul de soluționare a petițiilor și a solicitărilor de informații de interes public;

– elaborează legislația în domeniul ajutorului de stat pentru domeniile de responsabilitate și notifică ajutorul de stat pentru care ministerul are calitatea de furnizor de ajutor de stat;

– eliberează certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor;

– stimulează relațiile cu camerele de comerț și industrie și cu asociațiile profesionale în domeniile coordonate;

– asigură implementarea și managementul proiectelor și programelor în domeniile sale de responsabilitate;

– inițiază, propune, implementează, coordonează și monitorizează acțiuni în domeniul reducerii barierelor administrative în domeniul său de activitate;

– elaborează studii și sinteze referitoare la evoluția în domeniile coordonate;

– administrează participațiile statului, împuternicindu-i pe reprezentanții săi în adunarea generală a acționarilor să acționeze pentru creșterea competitivității și eficienței economice a operatorilor și pentru restructurarea și pregătirea acestora pentru privatizare;

– desfășoară activitățile de privatizare și postprivatizare în condițiile legii;

– asigură pregătirea societăților pentru privatizare, stabilește metodele de privatizare și realizează privatizarea;

– monitorizează aplicarea măsurilor pe perioada de administrare specială și supraveghere financiară a operatorilor economici cu capital de stat și a filialelor acestora;

– asigură aplicarea prevederilor OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice;

– preia active sau active funcționale, care au legătură cu domeniile sale de competență, inclusiv prin procedura de dare în plată. Valorificarea activelor se poate realiza prin, dar fără a se limita la vânzare, închiriere, majorarea capitalului social al unor societăți. În cazul în care activele sunt preluate prin procedura de dare în plată în scopul stingerii unor creanțe bugetare, acestea pot fi date în administrarea unor instituții publice;

– derulează activitățile de atragere de investiții la operatorii economici aflați sub autoritatea sa;

– înființează societăți cu capital de stat în România și în străinătate și asigură cheltuielile legate de această operațiune din bugetul de venituri și cheltuieli aferent activității de privatizare;

– efectuează acțiuni de control administrativ, în vederea identificării și remedierii deficiențelor;

– din perspectiva domeniului afacerilor europene: asigură participarea, elaborează și fundamentează pozițiile României în procesul de negociere și adoptare a inițiativelor la nivel european, în domeniul său de activitate și asigură îndeplinirea obligațiilor decurgând din calitatea României de stat membru al UE, inclusiv în ceea ce privește transpunerea și/sau crearea cadrului juridic de aplicare directă a actelor juridice obligatorii ale UE;

– din perspectiva dreptului tratatelor: încheie tratate internaționale la nivel departamental sau inițiază demersurile necesare încheierii tratatelor la nivel de stat sau de Guvern în domeniile de responsabilitate și încheie documente de cooperare internațională care nu sunt guvernate de dreptul internațional cu autorități având competențe echivalente din state membre ale UE sau state terțe, respectiv organizații internaționale, în domeniile de responsabilitate.

Conducerea ministerului se asigură de către ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului, ajutat de 5 secretari de stat, precum și de secretarul general și de 2 secretari generali adjuncți, numiți și eliberați din funcție prin decizie a prim-ministrului.

 

Sursa

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.