Jump to content

Gran Turismo 7 este jocul de care avea nevoie PlayStation 5 (review)


RW YuukiKING
 Share

Recommended Posts

Review Gran Turismo 7 PlayStation 5

 

De-a lungul timpului, PlayStation a lansat console care au devenit foarte populare și au fascinat gamerii din întreaga lume. Dar un lucru pe care îl știu mai puțini oameni despre consolele produse de Sony, este că cea mai de succes franciză este una despre curse pe circuit. Gran Turismo a reușit să își găsească locul în topul vânzărilor timp de trei generații de console și numai coloși precum GTA San Andreas și GTA V au reușit să îl surclaseze.

 

Odată cu lansarea lui PlayStation 4, lucrurile s-au schimbat, iar Gran Turismo părea că s-a ascuns de ochii lumii. Gran Turismo 6 a fost lansat în 2013, cu doar o lună după lansarea PS4, iar faptul că era un joc exclusiv pentru PS3 nu a dat bine la public. Și chiar dacă era cel mai complex joc din serie la acel moment, putem considera lansarea de la finalul anului 2013 un flop. Și cred că ăsta a fost și motivul pentru care nu am primit niciun titlu din serie până în 2017, când Polyphony Digital ne-a oferit Gran Turismo Sport.

 

În ziua lansării jocul oferea 168 de mașini și 29 de trasee, iar update-urile ce au urmat au îmbogățit simțitor aceste valori. Astăzi, GT Sport oferă jucătorilor nu mai puțin de 324 de mașini și 82 de configurații de circuite pe care să le testezi. Însă a fost și rămâne o lansare infimă din seria al cărui nume îl poartă, iar ceea ce mulți au așteptat încă din 2013 era o lansare full fledged. Și chiar dacă creierul din spatele seriei, Kazunori Yamauchi, a spus că GT Sport este un joc principal din serie, acesta din urmă nu a avut o cifră in nume. Tocmai de asta mulți nu l-au putut privi drept Gran Turismo 7-le pe care îl așteptau atât de mult.

 

Iar din 2017, fanii seriei au avut de așteptat câțiva ani. Câți mai exact? Păi, ținând cont că suntem în Martie 2022, puțin peste patru ani. Însă luna aceasta găzduiește lansarea lui Gran Turismo 7. Noi îl jucăm deja de câteva zile, așa că în videoul de astăzi vorbim despre cel mai nou joc lansat de Polyphony Digital. Puneți-vă centurile pentru că urmează o cursă în viteză, cu obstacole și peisaje superbe!

 

Gran Turismo 7 aniversează 25 de ani de la nașterea seriei

 

Lansarea lui Gran Turismo 7 este motiv de sărbătoare: anul acesta sărbătorim aniversarea de 25 de ani a seriei. Iar echipa de dezvoltare de la Polyphony Digital a văzut o oportunitate aici. În acest fel, GT7 este o călătorie în timp, care m-a purtat prin mai multe ere din istoria automobilelor și mi-a prezentat unele dintre cele mai interesante mașini din istorie, într-un mod foarte detaliat, specific seriei. Însă ceea ce încearcă să facă acest joc este mai important de atât.

 

Japonezii au înțeles evoluția trendurilor și au văzut cum mașina, ca și produs, nu mai este atât de importantă pe cât obișnuia să fie. După cum scrie și-n descrierea jocului: “Nu mai putem face presupuneri optimiste că toată lumea are deja o înțelegere a culturii auto.” În acest fel, Gran Turismo 7 nu se vrea a fi doar un simulator de condus, ci un simulator a vieții de mașinist; o experiență care îți oferă părțile bune și părțile complicate ale vieții alături de o mașină. Și reușește s-o facă destul de bine, oferind jucătorilor de toate tipurile ceva de făcut.

 

Dacă ești un începător, care nu a mai trecut prin lumea neiertătoare a simulatoarelor auto, Gran Turismo 7 îți oferă tot ce ai nevoie pentru a începe. Odată ce pornești jocul, vei fi pus față în față cu un ecran de setup foarte bine construit, care te ajută să-ți ajustezi toate setările, de la contrast și luminozitate, până la metoda preferată de input și dificultatea jocului.

 

Primul contact cu gameplay-ul o să-l ai în Music Rally, un nou mod de joc introdus de Polyphony Digital, în care nu ai un scop pre-stabilit. Vei conduce mașini clasice, pe sunetul unor melodii mai mult sau mai puțin cunoscute, iar obiectivul este să te obișnuiești cu jocul, să admiri peisajele și mașinile superb conturate, având pe fundal o melodie. Iar dacă vrei să îți pui la încercare abilitățile, poți ținti pentru aur. Odată ce a pornit cursa, ai un counter care măsoară distanța pe care o parcurgi.

 

Cu cât reușești să mergi mai rapid (deci mai mult) de-a lungul piesei, cu atât vei fi mai aproape de cupa de aur. Este un mod de joc interesant, care m-a fascinat câteva… minute. Din nefericire, se termină cam rapid și nu îți oferă foarte multe opțiuni de rejucabilitate, dar există și o parte bună; la finalul meniului, găsești un indicator care spune cam așa: Coming soon. Deci producătorul jocului va mai adaugă misiuni in acest mod de joc.

 

Dar acest mod poate fi considerat un demo pentru joc, întrucât îți arată mult prea puțin din ce are Gran Turismo 7 de oferit. Adevărata experiență de joc o găsim în modul World Map. Jucătorii vechi de GT vor recunoaște această abordare, iar cei noi vor fi ghidați prin interfață de niște tutoriale enervante, dar eficiente. Iar odată ce ai intrat aici, ți se deschide in față o lume plină de mașini, curse și provocări.

 

Review Gran Turismo 7

 

Primul despre care vreau să vorbesc este modul Cafe. După cum îi spune și numele, este vorba despre o cafenea care servește ca hub principal de misiuni în GT7. De aici vei primi așa numitele Menu Books care îți oferă câte trei intrări în câte o categorie diferită de mașini. Va trebui să îndeplinești misiuni sub forma unor curse pentru a colecționa toate mașinile. Odată ce ai completat lista, vei primi o prezentare mai detaliată a categoriei de mașini din care fac parte acestea și vei putea afla o mulțime de informații despre fiecare în parte. Iar asta m-a fascinat în particular la acest joc; atenția la detaliu pe care japonezii de la Polyphony au oferit-o acestei experiențe este ceva nemaivăzut de mine până acum și a reușit să mă fascineze destul de mult încât să citesc mai toate descrierile.

 

Însă misiunile nu se limitează la colecționat de mașini, iar în scurt timp te vei trezi că trebuie să faci școala de șoferi pentru a putea continua. Iar aici apare și prima inconsistență pe care am observat-o: înainte de misiunile care deblochează școala de șoferi, ai câteva curse de făcut. Nu ar fi avut ceva mai mult sens ca aici să fi început campania? Asta în condițiile în care înveți să frânezi, să iei curbe și să accelerezi, deci un tutorial mai bun de atât nu există.

 

Cursele sunt antrenante și inteligența adversarilor controlați de calculator este decentă. Nu te vei plictisi odată ce ai ajuns pe prima poziție, întrucât AI-ul se ține după tine, dar câteodată parcă simt un efect de rubber-band. Iar un mare dezavantaj, este acela că evenimentele din campanie încep cu un rolling start, adică începi cursa din mișcare, cu o distanță imensă față de primele poziții. Fie conduci mult mai bine decât nivelul AI-ului și odată ce l-ai întrecut, te-ai dus, fie nu ai nici o șansă să prinzi din urmă primii trei șoferi care par că sunt mai experimentați decât toți ceilalți de pe traseu.

 

Per total, campania jocului durează vreo 20 de ore. Nu va fi nimic ground-breaking, ori măcar la nivelul lui Forza Horizon. Însă nu despre asta este Gran Turismo 7. Jocul ăsta este despre curse, despre tuningul fin al mașinilor, despre fracțiuni de secundă care fac diferența între șoferi de curse și amatori aspiranți și despre istoria mașinilor din joc. Iar la ultimele puncte, bifează mai toate căsuțele necesare. În acest fel, GT7 este cel mai interesant DEX al mașinilor pe care l-am văzut vreodată în industria de jocuri video.

 

Un lucru pe care am vrut să-l evidențiez aici și despre care sunt sigur că se va discuta mult timp, este sistemul de microtranzacții și loot box-uri din Gran Turismo 7. Chiar dacă la început nu va însemna mare lucru, pe măsură ce noi mașini sunt adăugate în joc și deblochezi accesul la piese aftermarket mai scumpe, vei înțelege că îți trebuie și ceva noroc ca să pui mâna pe tot ce vrei; ori un card cu care să cumperi credite direct prin intermediul jocului.

 

Alt lucru care m-a lăsat rece este selecția de camere. Poți conduce din bord, poți vedea mașina din spate în 3rd person, poți elimina mașina cu totul și să conduci la înălțimea asfaltului. Dar niciuna din camerele astea nu prea îmi place. Privită în 3rd person, mașina tinde să se simtă extrem de ciudat, iar asta se datorează camerei care se mișcă odată cu ea și îți rupe firul vizual. Camera mea preferată atunci când folosesc un volan, adică cea din fața parbrizului, peste botul mașinii, nu este implementată în GT7, astfel am o singură cameră similară, dar sursa este plasată pe plafonul mașinii, ceea ce m-a făcut să mă simt de parcă alerg cu un TIR printre Miate.

 

O experiență complexă care te va ține lipit de ecran multe ore

 

Am petrecut mii de ore în jocuri cu mașini, indiferent de forma acestora. De la NFS Porsche, la primele titluri Forza Horizon, jocuri mai mici precum Hot Wheels Unleashed și naiba știe câte și mai câte. Însă niciunul nu mi-a oferit o senzație mai bună decât Gran Turismo 7 atunci când vorbim despre controlul mașinii, comportamentul acesteia și legătura dintre jucător și joc.

Gamerii care vor experimenta jocul pe PlayStation 5 vor fi lăsăți mască de modul în care se comportă controller-ul DualSense. Cu ajutorul motoarelor avansate de vibrații din controller vei simți totul, de la contactul cauciucurilor cu drumul până la sistemul ABS al mașinii. Dar modul în care vibrează atunci când îți fuge mașina sau când iei o curbă prea tare, reușește sa te ducă acolo, la bord. Și altfel te arunci în curba aia cu 200 la ora când simți în controller că nu este o idee bună.

 

Însă întreaga experiența pare să se întrerupă subit atunci când ajungi la cursele pe teren accidentat. Odată ce ai părăsit asfaltul în Gran Turismo 7, începi să vezi lipsurile jocului. Experiența de raliuri, ori momentele în care am scăpat mașina în grâu de pe un circuit a fost jenantă pentru un joc de calibrul acestuia și sper ca dezvoltatorii să repare chestia asta într-un update.

Una peste alta însă, Polyphony Digital s-au întrecut pe ei înșiși la implementarea controller-ului DualSense, iar ăsta este un mare punct bonus pentru Gran Turismo 7 și o caracteristică importantă, care va defini experiența de joc.

 

Pe cât de plăcut este controlul în curse, pe atât de dificil se poate dovedi să ajungi până acolo. Simulatoarele auto au o reputație atunci când vorbim despre meniuri întortocheate. Cazul de față nu este cu nimic mai diferit, iar jucătorii noi vor avea ceva dificultăți în a-și aminti fiecare meniu și ce face acesta. Controlul este ciudat, iar mișcarea liberă a cursorului de mouse din stick-ul stânga nu pot să zic că îmi place, astfel folosesc Dpad-ul pentru deplasare prin meniuri.

 

Fanii vechi ai seriei vor găsi acest meniu destul de familiar însă, iar pasionații de tweaking și fine tuning vor fi încântați când vor face cunoștință cu meniul Car Settings. Acesta îți permite să modifici în detaliu mai toate setările mașinii si să creezi mai multe preset-uri. Astfel, vei putea folosi o mașină la mai multe discipline, iar fiecare preset de setări este la un click distanță. Și o chestie interesantă este calculatorul de valori care îți arată în timp real ce impact au modificările pe care le faci.

 

Există și alte probleme legate de meniu, precum faptul că nu există niște setări făcute așa cum trebuie. Spre exemplu, în peste 20 de ore de gameplay, nu am reușit să schimb afișajul din mile în kilometri. Asta va pica prost pentru jucătorii neinițiați și arată că deși s-au concentrat mult pe anumite chestii, oamenii din echipa de dezvoltare au sărit peste niște aspecte simple.

 

Mașinile sunt numeroase, peste 400 ca să fiu mai explicit și pot fi cumpărate fie din dealership-ul Second-Hand, fie de la reprezentanță, ori de la magazinul dedicat mașinilor clasice. Fiecare model este construit în detaliu și vei simți diferențele între mașini. Asta mi-a plăcut în mod special: deși ai multe mașini similare ca performanță și specificații, fiecare se simte diferit, are modul ei de a se conduce. Și mai mult de atât, te familiarizezi cu ea, astfel va fi destul de greu să te desparți de o mașină în care ai investit timp, credite și piese.

 

Dificultatea jocului variază între ușor și inuman. Dacă alegi să pornești toate sistemele de assist, vei avea parte de o experiență aproape arcade, în care va fi greu să pierzi o cursă, dar servește drept rampă de lansare spre o experiență realistă. Pe măsură ce dezactivezi sistemele de assist, vei începe să simți diferențele între mașini, iar odată ce ai lăsat și controller-ul de-o parte, ai dezactivat tot și ai trecut pe un volan… WOW! Doar wow!

 

Un alt element care adaugă la experiența de gameplay este Livery Editor. Fiecare mașină poate fi unică, întrucât opțiunile de personalizare sunt aproape infinite. Acum poți lipi stickere și în locuri în care nu era posibil înainte, cum ar fi pe geamurile mașinii, astfel nu ești limitat atunci când creezi un design propriu.

 

Mașini, fizică, ray tracing și alți monștri

 

Este o regulă nescrisă care spune că jocurile cu mașini arată bine, iar Gran Turismo 7 nu este o excepție. Totul este foarte frumos construit și prezentat, mașinile sunt 1:1 cu realitatea în multe cazuri și chiar și elementele naturii, precum vremea, au avut parte de o atenție sporită. Combini astea cu un soundtrack foarte divers și complex și ai în față o lucrare de artă modernă.

 

Ca orice joc de PlayStation 5 care se respectă, Gran Turismo 7 îți oferă două moduri de joc: Prioritize Frame Rate Mode și Prioritize Ray Tracing Mode. Este evident din numele fiecăruia ce înseamnă, astfel primul mod îți oferă o experiență solidă la 60FPS și efecte Ray-Tracing în momentele în care nu contează framerate-ul, precum în meniuri și cinematice. Însă dacă vrei să experimentezi tot ce are PS5 de oferit în departamentul de performanță, trebuie să încerci modul Ray Tracing pe un TV 4K cu suport HDR. Iluminarea foarte realistă își face simțită prezența mai ales în cazul mașinilor clasice, care au borduri ceva mai încărcate, deci și mai multe obiecte care să influențeze modul în care este luminat cadrul.

 

Eu am preferat modul care prioritizează cadrele pe secundă, întrucât arată foarte bine și experiența de gaming la 60FPS într-un simulator auto este o necesitate. Se pare că și dezvoltatorii jocului au înțeles asta, astfel te vei putea bucura de gameplay smooth chiar și pe un PlayStation 4 Pro. Am testat personal la birou și experiența a fost flawless, chiar dacă grafica nu s-a ridicat la nivelul celei de pe PlayStation 5.

 

Muzica este un punct forte al acestui joc. Nu doar că avem piese noi-nouțe scrise special pentru GT7, însă revin și câteva bucăți din jocurile precedente în ceea ce este poate cel mai mare playlist de melodii pe care l-am văzut într-un joc cu mașini până acum. Diversitatea este cuvântul cheie și asta este subliniat de prezența unor artiști precum Bach și Royal Philharmonic Orchestra, alături de trupe precum Bring Me The Horizon și artiști japonezi necunoscuți pentru publicul din vest.

 

Iar pentru o notă de realism în plus, fizica mașinilor a primit un overhaul complet. Echipa din spatele jocului a lucrat cu nume precum Lewis Hamilton și companii ca Michelin pentru a crea cea mai autentică experiență de condus. Gran Turismo 7 simulează fiecare schimbare, de la balansul între puntea față și puntea spate, efectul direcției și vitezei vântului asupra mașinii pe circuit și modul în care se învârte fiecare roată. Iar dacă asta nu era destul, vremea este simulată atât de bine încât mașina se va comporta diferit dacă mergi pe un drum umed, sau pe un drum umed peste care au trecut și alte mașini. Vremea ține cont și de locație, astfel un traseu din Tokio nu va avea parte de aceleași schimbări climatice ca unul din California.

 

Dacă vrei să vezi frumusețea lui Gran Turismo 7 în toată splendoarea ei, ai la dispoziție modul Music Relay, alături de Scapes și Race Photos. Cu niște mașini atât de bine construite în lumea virtuală, era și păcat să nu ai acces la tot felul de moduri de fotografie, iar dacă te frământă talentul și știi să faci poze spectaculoase, ai cadrul perfect pentru asta.

 

Review Gran Turismo 7

 

Concluzie

 

Prin lansarea lui PlayStation 5, Sony pare că vrea să se întoarcă la origini, când consola de jocuri era doar atât și oferea experiențe nemaivăzute prin intermediul titlurilor exclusive, construite cu mare atenție și iubire. Iar unde Gran Turismo a dominat topurile de vânzări ani și ani la rând, este o șansă bună ca și acest trend să revină. Iar cu un joc atât de bun precum Gran Turismo 7, nu încap semne de îndoială că seria se va bucura iarăși de popularitate.

 

Nu este jocul de lansare pentru PS5 la care sperau mulți, însă cred că a venit la timp. Într-o perioadă în care din ce în ce mai mulți oameni pun mâna pe un PlayStation 5 și jocurile se înmulțesc la număr. Dezvoltatorii încep să capete experiență pe noua platformă și cred că de aici, calitatea jocurilor first-party nu va conținuă decât să crească. Gran Turismo 7 este un exemplu foarte bun de joc care profită la maxim de ceea ce are de oferit consola de la Sony și sunt sigur că peste ani și ani, vom vedea acest titlu în topul vânzărilor, exact ca pe vremuri.

 

 

Sursa

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.