Jump to content

Yamaha lucrează la direcția asistată electric pentru motociclete


TLG Piciu
 Share

Recommended Posts

XM5W4MPPEFAQHHYZRPAC7OF24U.thumb.jpg.01e84125835ef457867007f334a0ea09.jpg

Direcția asistată electric în cazul motocicletelor poate părea ceva de domeniul S.F.-ului, dar iată că Yamaha are planuri în acest sens.
Ba mai mult, niponii vor dota, în mod experimental, motocicletele echipei Yamaha Factory Racing care evoluează în campionatul de motocross al Japoniei cu un sistem Electric Power Steering (EPS). În acest sezon chiar!

O spunem de la bun început, este foarte posibil ca în sezonul următor astfel de sisteme să fie interzise, asta cel puțin dacă ne uităm la MotoGP sau Formula 1. Dar, până atunci, se vor fi adunat suficiente date pentru ca  sistemul EPS să fie folosit pentru motociclete de stradă, sub forma unui nou sistem electronic de ajutor al pilotului. Și, după cum vedea în imaginea de mai jos, direcția asistată electric nu cere prea mult spațiu din punct de vedere al componentelor!
Despre ce este vorba? În primul rând, Yamaha spune că sistemul va putea deosebi între impulsurile pilotului și factorii externi care afectează comportamentul direcției, asistându-le și ajustându-le pe primele și filtrând ceea ce vine din „exterior”. Tot potrivit Yamaha, sistemul va opera cel mai mult la viteze joase, pentru că, în motocross – și nu doar, acolo se fac cele mai ample mișcări din ghidon. Iar la viteze mari, EPS va acționa ca un amortizor de ghidon, Yamaha insistând asupra faptului că pilotajul motocicletei se va simți în continuare natural.

Dar, cum funcționează acest sistem, care va fi instalat pe crosserele YZ450FM și YZ250F?

Un actuator – o componentă care produce mișcare prin conversia energiei și a semnalelor dintr-un sistem – și un servo din zona lagărului de rotire al cadrului acționează asupra ghidonului, în funcție de comanda primită de la unitate de control. Desigur, elementul esențial în această interacțiune este un senzor de cuplu magnetorestrictiv, asemănător cu cel de pe bicicletele electrice, care „știe să citească” câtă presiune se pune în pedale sau, în acest caz, în ghidon.
Desigur, din acest punct încoace, imaginația jurnaliștilor moto a luat-o razna. Însă, nu trebuie să fii un inginer vizionar pentru a fi de acord că un astfel de sistem reprezină un nou pas pentru motocicletele autonome, așa cum este Yamaha Motobot, pilotul care de câțiva ani tot vrea să ajungă mai rapid ca Rossi. Desigur, exprimarea e glumeață și nu ne vom lansa în speculații privind motocicleta care să știe să se „ghidoneze” singură. Ne vom rezuma să spunem că astfel de tehnologii care „știu” să lucreze la echilibrul între stabilitate și manevrabilitate pot peste ceva timp să genereze noi geometrii de motociclete și noi concepte în ceea ce privește set-up-ul lor.

Sursa:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.