Jump to content

De ce nu sunt interesați politicienii să rezolve problemele din Educație?


FROG ZEW
 Share

Recommended Posts

Mircea-Miclea-Foto-INQUAM-Photos-Octav-Ganea.jpg?fit=820%2C547&ssl=1

 

Fostul ministrul al Educației, Mircea Miclea, cel care a lucrat la Legea Educației Naționale nr.1 /2011 a explicat la Euronews România de ce politicienii nu investesc în Educație, în condițiile în care și ei au copii:”Din păcate, majoritatea celor care ajung pe poziții de conducere, nu doar în educație, sunt în pozițiile acelea pentru a extrage resurse din bugetul public. Prioritatea lor nu este rezolvarea problemelor, prioritatea lor este extragerea resurselor,” spune Mircea Miclea.

 

Amintim, Guvernul României a “pus cruce” finanțării Educației – va fi în jurul a 2,4% din PIB până în 2070, potrivit Programului de convergenţă aprobat în 4 mai 2022 pentru a fi trimis la Comisia Europeană. Asta deși în programul de guvernare Executivul se angajează să susțină 6% din PIB până în 2024.

 

Fostul Ministrul al Educației în guvernarea Tăriceanu a explicat de ce politicienii nu investesc în Educației, când ei înșiși au copii. Mircea Miclea a subliniat că majoritatea își trimit copiii la universități din străinătate pentru că își permit, iar “prioritatea politicienilor nu este rezolvarea problemelor (n. red din educație), prioritatea lor este extragerea resurselor,” a mai spus fostul ministru.

 

“Mulți dintre ei au resurse suplimentare, pentru ca copiii lor să nu învețe în sistemul de stat din România sau la nivel universitar să-și trimită copiii în diverse universități din străinătate. Nu e nimic rău lucrul acesta, povestea este că ei au instrumentele suficiente și necesare pentru ca să eludeze problemele care apar în sistem. Din păcate, majoritatea celor care ajung pe poziții de conducere, nu doar în educație, sunt în pozițiile acelea pentru a extrage resurse din bugetul public, din oportunitățile pe care le oferă poziția respectivă, pentru ei și pentru grupul care este în spatele lor, pentru partid, pentru gașca din spatele lor, etc. Sunt niște elite extractive, niște așa-zis elite, adică oameni care sunt la conducere, al căror interes principal este de a extrage din resursele publice pentru a ajunge aceste resurse la anumite grupuri private. Foarte puțini sunt cei care sunt pe acele poziții interesați să rezolve problemele din sistem. Prioritatea lor nu este rezolvarea problemelor, prioritatea lor este extragerea resurselor,” a mai spus Mircea Miclea.

 

El a amintit că investiția în Educație trebuie să fie pe termen lung, și nu în funcție de fiecare ciclu electoral.

 

“Noi suferim de miopie electorală, adică politicienii noștri se gândesc mereu la ce să facă pentru a obține victoria la următorul ciclu electoral. Educația nu produce efecte imediate. Ca să vezi investiția din educație, ca să vezi efectele ei îți trebuie cel puțin 5 ani, până în 10 ani, ca să vezi efectele unei reforme susținute. Deci 5-10 ani. Și cum oamenii se gândesc numai la cine o să câștige următorul ciclu electoral și a investi în educație e o carte necâștigătoare, dacă ai miopie electorală, dacă nu te interesează viitorul țării, ci doar cine câștigă următoarele alegeri. Mai bine repari podețe, 2 poduri, o potecă, 3 lucruri mărunte și iei ochii oamenilor și așa câștigi următoarele alegeri. S-au câștigat alegerile făcând nimic pentru educație,” a spus Mircea Miclea.  

 

Cât investește statul în Educație

 

Amintim că în data de 4 mai, Guvernul a semnat un memorandum prin care procentul scade de la 3,7%/2,5% cât a fost cheltuiala guvernamentală cu Educația în 2020, la 2,4% în 2030, apoi se menține la 2,3-2,4% din PIB până în 2070. În același timp, în planul de guvernare, la „obiective strategice în Educație” la pagina 86, scrie că „Guvernul va susține creșteri graduale, până în anul 2024, pentru finanțarea educației, de până la 18% din bugetul național (6% din PIB).

 

În paralel, ministrul Educației Sorin Cîmpeanu vrea să schimbe referința pentru bugetul alocat educației, de la PIB la bugetul național. Produsul Intern Brut este folosit ca referință atât pentru că e prevăzut ca reper în lege *(prin ținta de 6%, nerespectată în ultimii 11 ani), cât și pentru că este referință statistică ce permite comparații și agregări de date la nivel internațional, prin Eurostat, de exemplu.În prezent, conform cadrului comun de raportare, bugetul alocat Ministerului Educației pentru 2022 este de 29,98 de miliarde de lei, însemnând 2,28% din PIB pe baza PIB-ului prognozat de Comisia Națională de Prognoză anul trecut și folosit pentru construirea bugetului pe 2022. Este cea mai mică alocare din ultimii 3 ani și reprezintă mult sub jumătate din ținta stabilită prin Legea educației naționale din 2011, care prevede, la articolul 8, că educației trebuie să i se aloce minimum 6% din Produsul Intern Brut.

 

Bugetul de stat e stabilit la venituri de 216,4 miliarde de lei. Raportat la acest buget, bugetul actual al educației, aflat mult sub pragul prevăzut de lege, înseamnă 13,85% din veniturile la buget, adică foarte puțin sub totalul invocat acum de ministru ca aspirație pentru un buget potrivit pentru sectorul educației.

 

Bugetul estimat la nivel național pentru anul viitor de către Ministerul de Finanțe este de 244,94 miliarde de lei. 15% înseamnă 36,74 miliarde de lei. Aceasta ar însemna o creștere a bugetului de doar 22% față de anul în curs, iar raportat la bugetul general creșterea ar fi de doar 2,7%.

Raportat la PIB-ul revizuit în această primăvară de Comisia Națională de Prognoză (1.327,9 miliarde), bugetul educației pe anul în curs este de 2,26% din PIB. Raportat la estimarea bugetară pentru 2023 a CNP (1.460,7 miliarde), cei 36,74 miliarde de lei, cât ar însemna 15% din buget, ar reprezenta 2,52% din PIB, adică tot sub jumătate din ținta de 6% prevăzută de lege. 

 

Sursa

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.